Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-03-20

2. Jak odzyskać dodatkowe opłaty związane z przyjęciem towaru przez hipermarkety

Obecnie dostawcy dużych sieci handlowych uzyskali możliwość uniknięcia płacenia wszelkich dodatkowych opłat za przyjęcie towaru, np. przez hipermarket.

Pobieranie dodatkowych opłat za przyjęcie towaru do sklepu jest czynem nieuczciwej konkurencji. Jest to bowiem utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez pobieranie innych opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży niż marża handlowa. Wynika to z art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa ta daje możliwość dochodzenia swoich praw poszkodowanemu przedsiębiorcy. Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony przez czyn nieuczciwej konkurencji, może żądać m.in. zaniechania niedozwolonych działań oraz usunięcia skutków niedozwolonych działań. Może także domagać się naprawienia wyrządzonej szkody, a także wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.

Dochodzenie swoich praw przez przedsiębiorców, pomimo istnienia korzystnych regulacji prawnych, jest utrudnione. Sądy często interpretują zawierane z hipermarketami umowy jako mieszczące się w granicach swobody umów. Nie może być zatem mowy o czynach nieuczciwej konkurencji. Jednak w wyroku z 26 stycznia 2006 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CK 378/05) stwierdził, że pobieranie przez sieć handlową opłat za promocję towarów dostawcy w jej hipermarketach, a także opłaty za tzw. wejście do sklepu, jest czynem nieuczciwej konkurencji. Wskazał, że czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy albo klienta. Zdaniem SN nie ulega też wątpliwości, że zachowanie polegające na utrudnianiu dostępu do rynku przez opłaty dodatkowe poza marżą handlową należy traktować jako zabronione czyny nieuczciwej konkurencji, sprzeciwiające się dobrym obyczajom handlowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00