Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2008-08-15

Czy kasę fiskalną należy wykazać w remanencie likwidacyjnym i opodatkować VAT

Podatnik kupił kasę fiskalną w 1997 r. Skorzystał z przysługującej mu ulgi z tytułu nabycia kasy oraz z prawa odliczenia podatku naliczonego przy jej zakupie. W grudniu 2007 r. zakończył działalność. Podatnicy, którzy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania dokonali likwidacji działalności, mają obowiązek zwrotu odliczonej ulgi. Podatnik używał kasy powyżej 3 lat, ulgi więc nie zwraca. Moje pytanie: czy ma obowiązek opodatkowania kasy w remanencie likwidacyjnym i zwrotu podatku naliczonego, mimo że użytkował kasę ponad 3 lata?

PROBLEM

RADA

Tak, jeżeli kasa znajduje się u podatnika na dzień zakończenia działalności, powinna być uwzględniona w spisie z natury i opodatkowana VAT w związku z likwidacją działalności. Aby tego uniknąć, należało przed zakończeniem działalności zlikwidować lub odsprzedać kasę.

UZASADNIENIE

Czytelnik słusznie stwierdził, że w opisanej sytuacji nie jest obowiązany do zwrotu ulgi.

1. Kiedy należy zwrócić ulgę

Przypadki, w których podatnik jest obowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, określa art. 111 ust. 6 ustawy oraz § 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego w sprawie kas fiskalnych. Zgodnie z wymienionymi przepisami podatnik ma obowiązek dokonania zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej, jeżeli w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

 zaprzestanie jej używania,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00