Porada
Czy kasę fiskalną należy wykazać w remanencie likwidacyjnym i opodatkować VAT
Podatnik kupił kasę fiskalną w 1997 r. Skorzystał z przysługującej mu ulgi z tytułu nabycia kasy oraz z prawa odliczenia podatku naliczonego przy jej zakupie. W grudniu 2007 r. zakończył działalność. Podatnicy, którzy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania dokonali likwidacji działalności, mają obowiązek zwrotu odliczonej ulgi. Podatnik używał kasy powyżej 3 lat, ulgi więc nie zwraca. Moje pytanie: czy ma obowiązek opodatkowania kasy w remanencie likwidacyjnym i zwrotu podatku naliczonego, mimo że użytkował kasę ponad 3 lata?
PROBLEM
RADA
Tak, jeżeli kasa znajduje się u podatnika na dzień zakończenia działalności, powinna być uwzględniona w spisie z natury i opodatkowana VAT w związku z likwidacją działalności. Aby tego uniknąć, należało przed zakończeniem działalności zlikwidować lub odsprzedać kasę.
UZASADNIENIE
Czytelnik słusznie stwierdził, że w opisanej sytuacji nie jest obowiązany do zwrotu ulgi.
1. Kiedy należy zwrócić ulgę
Przypadki, w których podatnik jest obowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, określa art. 111 ust. 6 ustawy oraz § 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego w sprawie kas fiskalnych. Zgodnie z wymienionymi przepisami podatnik ma obowiązek dokonania zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej, jeżeli w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
zaprzestanie jej używania,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right