Porada
Jak należy ewidencjonować w księgach rachunkowych materiały z logo firmy przekazane kontrahentom
W ramach akcji promocyjnej przekazujemy klientom ręczniki z logo naszej firmy. Ręczniki te produkowane są na nasze zamówienie (cena jednostkowa netto 20 zł). Jak należy ujmować te operacje rachunkowo i podatkowo?
PROBLEM
RADA
Koszty materiałów zakupionych w celu przekazania ich kontrahentom (tu: koszty ręczników z logo) należy ujmować jako koszty działalności operacyjnej jednostki. W zależności od tego, czy są to koszty reklamy czy koszty reprezentacji, będą one stanowiły (bądź nie) koszty uzyskania przychodów. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Dla celów podatku dochodowego istotne jest ustalenie, czy przekazywane prezenty są kosztem reklamy czy kosztami reprezentacji. Koszty reklamy są kosztami uzyskania przychodu, natomiast koszty reprezentacji są wymieniane wśród kosztów niestanowiących kosztów podatkowych. Ustawy podatkowe nie zawierają definicji reprezentacji, dlatego należy posłużyć się definicją słownikową. W jednej z ostatnio wydanych interpretacji podatkowych Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB3/423-96/09-5/MC) z 27 maja 2009 r. wskazuje się, że: