Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-12-02

Jak udowodnić, co było w kopercie listu wysłanego do US

Tak prosta czynność jak wysłanie listu poleconego do urzędu skarbowego może stać się przyczyną poważnych kłopotów, gdy zaginie część dokumentów włożonych do koperty przez podatnika. Urząd skarbowy może twierdzić, że w kopercie nie było danego dokumentu, który - to z kolei wersja podatnika - został przez niego włożony do koperty i wysłany pocztą. Przepisy są niedostosowane do rozwiązywania tego typu problemów. W praktyce wyeliminuje je upowszechnienie się formy przekazywania dokumentów do US drogą elektroniczną z podpisem elektronicznym. W artykule przedstawiamy sposoby zminimalizowania ryzyka kłopotów w przypadku sporu z US o zawartość koperty.

Dokumenty podatnika mogą zaginąć w urzędzie skarbowym lub izbie skarbowej. Sytuacja bardzo rzadka, ale możliwa. Wtedy kłopoty mogą mieć podatnicy przekazujący do organów podatkowych dokumenty jako listy. W takich przypadkach spór dotyczy tego, czy dokument zaginął na terenie urzędu skarbowego, czy też podatnik, będąc przekonanym, że włożył go do koperty, przez przeoczenie tego nie zrobił.

W praktyce nadawca listu, nawet gdy jest to list polecony, nie ma możliwości udowodnienia wprost, jakie dokumenty powinny być w liście, który otrzymał urząd skarbowy. Nie miał przecież możliwości wsunięcia na poczcie dokumentów do koperty w obecności pracownika poczty i uzyskania protokołu zawartości listu poleconego. Sprawa jest prostsza, gdy w liście do urzędu skarbowego był jeden dokument. Po okazaniu przez podatnika dowodu nadania listu poleconego z informacją o dacie jego wysłania i sprawdzeniu przez pocztę, czy dotarł on do urzędu skarbowego, organ podatkowy powinien okazać choć jeden dokument z podpisem podatnika lub pełnomocnika, który był umieszczony w kopercie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00