Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2009-03-26

Jak ująć w księgach rachunkowych kradzież części środka trwałego

W grudniu 2008 r. miała miejsce kradzież części elementów jednej z maszyn należących do naszej spółki. W efekcie ograniczyło to jej funkcjonalność, choć nadal zachowała ona zdolność do użytku.

PROBLEM

Ponieważ majątek ten był ubezpieczony z tytułu kradzieży, jeszcze w grudniu otrzymaliśmy decyzję o przyznanym odszkodowaniu. Faktyczny wpływ środków został jednak dokonany w styczniu 2009 r. W którym momencie należy rozpoznać przychód z tego tytułu dla celów rachunkowych i podatkowych? Czy wartość początkową maszyny należy pomniejszyć o wartość skradzionych elementów? Czy zakup brakujących elementów przywracających maszynie pełną funkcjonalność mamy prawo zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

Wydatki na nabycie nowych części do maszyny, przywracających jej funkcjonalność sprzed kradzieży, powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Państwa spółka nie ma obowiązku dokonania pomniejszenia wartości początkowej maszyny o wartość skradzionych elementów. Kwota otrzymanego odszkodowania dla celów podatkowych stanowi przychód spółki w momencie faktycznego otrzymania środków. Dla celów rachunkowych spółka powinna ująć wartość przyznanego odszkodowania w momencie otrzymania decyzji od ubezpieczyciela. Szczegóły - w uzasadnieniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00