Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-01-05

1. Jak sporządzić łączne sprawozdanie finansowe

Jednostki gospodarcze działające na terytorium Polski mogą ze swojej struktury organizacyjnej wydzielić oddziały lub zakłady. W takiej sytuacji ustawa o rachunkowości zobowiązuje jednostki, w skład których wchodzą oddziały/zakłady, do sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego.

Ustawa o rachunkowości zawiera odrębne regulacje w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego przez jednostkę posiadającą oddziały samobilansujące. W myśl art. 51 ust. 1 jednostka oraz wchodzące w jej skład jednostki organizacyjne (oddziały/zakłady) samodzielnie sporządzające sprawozdanie finansowe sporządzają również łączne sprawozdanie finansowe. Jest ono sumą sprawozdania finansowego jednostki oraz wszystkich jej oddziałów/zakładów. Mimo zawartych w tym sprawozdaniu danych z jednostki macierzystej i wyodrębnionych jednostek jest to nadal sprawozdanie pojedynczej jednostki gospodarczej. Nie należy więc go mylić ze skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym, mimo że występuje wiele podobieństw w ich przygotowywaniu.

Zasady sporządzania łącznego sprawozdania finansowego

Sporządzając łączne sprawozdanie finansowe, jednostka sumuje dane ze swojego sprawozdania finansowego z danymi wynikającymi ze sprawozdania wszystkich wewnętrznych jednostek organizacyjnych oddziałów zakładów, a następnie dokonuje niezbędnych wyłączeń.

Wyłączenia polegają na oczyszczeniu łącznego sprawozdania finansowego z:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00