Czas pracy pracowników samorządowych
To podwładny decyduje, czy w ramach rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych odbierze czas wolny czy dostanie wynagrodzenie.
Przy określaniu czasu pracy pracowników samorządowych stosuje się większość ogólnych zasad przewidzianych w Kodeksie pracy (dalej: k.p.). Są jednak pewne obszary, w których obowiązują szczególne reguły wynikające z ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 902, dalej: u.p.s.). Wynika to ze specyfiki pracy w jednostkach samorządowych i służebnej roli urzędów.
Potrzeby urzędu
Regulamin pracy u pracodawcy samorządowego musi określać porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie (art. 42 ust. 1 u.p.s.). To zatem cel działania samorządu przesądza o tym, że pracownicy samorządowi niekiedy muszą pracować w soboty lub zostawać dłużej w pracy, a czasem wykonywać swoje obowiązki poza urzędem. Możliwe jest zawarcie w regulaminie pracy takich rozwiązań, które pozwolą na unikanie zlecenia pracy w nadgodzinach przy jednoczesnej realizacji celu - umożliwienia obywatelom załatwiania spraw w dogodnym dla nich czasie. Wolno więc w regulaminie ustalić, że praca odbywać się będzie od poniedziałku do soboty między godz. 7.00 a 18.00, przy czym pracownicy pracują według indywidualnych harmonogramów przewidujących pracę 8 godzin na dobę. Można także wprowadzić ruchome godziny rozpoczynania i kończenia pracy, co częściowo rozwiązuje problem obsady w urzędach wcześnie rano i późno po południu. Wolno także stosować pracę zmianową.
