Cenne benefity - pomiędzy atrakcyjnością a rozsądkiem
Z tegorocznego raportu płacowego Hays Poland wynika, że świadczenia dodatkowe oferuje 90 proc. firm. Niestety wciąż wiele benefitów pozostaje niedopasowanych do rzeczywistych oczekiwań zatrudnionych. Firmy stają więc przed wyzwaniem skonstruowania atrakcyjnej oferty, która obok rynkowego wynagrodzenia i dobrej atmosfery pracy, uwzględni pożądane świadczenia. Nie jest to jednak łatwe, gdyż wiele benefitów traktowanych jest przez pracodawców jako szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji – nawet kosztem ich rzeczywistej przydatności.
Świadczenia dodatkowe oferuje w Polsce coraz więcej firm. Pracodawcy, którzy w swojej ofercie nie zawierają benefitów to najczęściej małe przedsiębiorstwa z sektora IT, budownictwa, produkcji oraz sprzedaży, w których taka polityka powiązana jest z charakterem pracy zatrudnionych i zazwyczaj wiąże się z pewną rekompensatą za brak formalnych benefitów. Natomiast firmy, które zamieszczają świadczenia pozapłacowe w swojej ofercie, najczęściej stawiają na kartę sportową, podstawowy pakiet opieki medycznej oraz imprezy integracyjne dla pracowników. Ponad połowa firm oferuje ubezpieczenie na życie, możliwość pracy elastycznej oraz dofinansowanie edukacji. Coraz częściej rozszerzany jest też pakiet opieki medycznej – zarówno na członków rodziny, jak i o dodatkowe specjalizacje oraz zabiegi. Najszersze pakiety medyczne obejmują m.in. kompleksową opiekę stomatologiczną oraz badania genetyczne.
