Projekt rozporządzenia w sprawie wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej na rok 2024
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej na rok 2024, który ma zapewnić odpowiednie finansowanie mechanizmu wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w 2024 r.
W ocenie skutków regulacji wskazano:
- wysokość stawki opłaty kogeneracyjnej na 2024 r. została określona zgodnie z przepisami art. 64, art. 65 i art. 69 ust. 2 ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji;
- do obliczeń wykorzystane zostały wzory:
SR= G/Q
G= Σ KOKf + LOK–EOK
LOK= COK + IOK+ FOK
- gdzie poszczególne symbole oznaczają:
- SR – stawkę opłaty kogeneracyjnej na rok 2024 wyrażoną w złotych za 1 MWh,
- G – wysokość kwoty planowanej do pobrania w roku 2024,
- Q – ilość energii elektrycznej pobranej z sieci i zużytej przez odbiorców końcowych w krajowym systemie elektroenergetycznym, która stanowiła podstawę do obliczenia opłaty kogeneracyjnej w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających 1 lipca 2023 r.,
- ΣKOKf – prognozowaną wysokość środków przeznaczonych na wypłatę premii kogeneracyjnej, premii gwarantowanej, premii gwarantowanej indywidualnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej w roku 2024,
- LOK – planowane koszty działalności operatora rozliczeń w roku 2023 związane bezpośrednio z obsługą systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji,
- EOK – prognozowany na dzień 31 grudnia 2023 r. stan środków na rachunku opłaty kogeneracyjnej,
- COK – planowaną kwotę należności głównych z tytułu zadłużenia zaciągniętego przez operatora rozliczeń, w przypadku, o którym mowa w art. 69 ust. 1 u.p.e.e.w.k., wymagalnych w roku 2024,
- IOK – planowaną kwotę odsetek z tytułu zadłużenia zaciągniętego przez operatora rozliczeń w przypadku, o którym mowa w art. 69 ust. 1 u.p.e.e.w.k.,
- FOK – planowane w roku 2024 koszty bieżącej działalności operatora rozliczeń związane z prowadzeniem rachunku opłaty kogeneracyjnej;
Tabela nr 1. Wartości oraz źródła przyjętych danych do obliczenia wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej na 2024 r.
Dane | Wartość | Źródło danych | |
Q | MWh | 128 593 955,044 | Operator Systemu Przesyłowego |
ΣKOKf | zł | 655 635 963,69 | Na podstawie danych URE i wielkości określonych w projekcie rozporządzenia w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w 2024 r. |
EOK | zł | 0,00 | Operator Rozliczeń |
COK | zł | 0,00 | Operator Rozliczeń |
IOK | zł | 0,00 | Operator Rozliczeń |
FOK | zł | 909 100,00 | Operator Rozliczeń |
Dane umożliwiające ustalenie kosztów mechanizmu ulgi w opłacie kogeneracyjnej dla odbiorców energochłonnych | Urząd Regulacji Energetyki | ||
- wysokość stawki opłaty kogeneracyjnej, obliczona zgodnie z powyższymi wzorami, nie uwzględniająca ulgi w opłacie kogeneracyjnej dla przedsiębiorstw energochłonnych, wynosi 5,11 zł/MWh;
- jednakże zgodnie z art. 62 ust. 2 u.p.e.e.w.k. odbiorcy energochłonni uprawnieni są do ulgi w opłacie kogeneracyjnej, której wielkość zależy od wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej;
- stawka opłaty kogeneracyjnej uwzględniająca ulgi dla odbiorców energochłonnych wynosi 5,70 zł/MWh, co stanowiłoby średnie obciążenie w wysokości około 17,10 zł/rok/gospodarstwo domowe (średnie zużycie 3 MWh/rok);
- w celu ochrony odbiorców energii elektrycznej przed wzrostem rachunków za energię elektryczną ustalono poziom stawki opłaty kogeneracyjnej na 2024 r. na takim poziomie, który nie będzie powodował wzrostu średniej ceny energii elektrycznej;
- uwzględniając prognozowany stan środków na rachunku opłaty kogeneracyjnej na 31 grudnia 2023 r. proponuje się ustalenie opłaty kogeneracyjnej na poziomie roku 2023 tj.: 4,96 zł/MWh (uwzględniając ulgi w opłacie kogeneracyjnej dla odbiorców energochłonnych);
- dane dotyczące odbiorców energochłonnych umożliwiające określenie kosztu mechanizmu ulgi w opłacie kogeneracyjnej oraz wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej uwzględniającej tą ulgę, zostały uzyskane z Urzędu Regulacji Energetyki;
- zgodnie z art. 69 ust. 1 u.p.e.e.w.k., gdy kwota środków na rachunku opłaty kogeneracyjnej oraz na lokatach, o których mowa w art. 72 u.p.e.e.w.k., jest niewystarczająca na wypłatę premii kogeneracyjnej, premii gwarantowanej, premii gwarantowanej indywidualnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej, operator rozliczeń:
- może pokryć niedobór środków zgromadzonych na rachunku opłaty kogeneracyjnej ze środków zgromadzonych na rachunku opłaty przejściowej, o którym mowa w ustawie o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej, jeżeli nie spowoduje to niewykonania zobowiązań wynikających z ustawy, wykorzystane środki z rachunku opłaty przejściowej podlegają zwrotowi w pełnej wysokości na ten rachunek;
- zaciąga zadłużenie na pokrycie niedoboru środków zgromadzonych na rachunku opłaty kogeneracyjnej.
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji
Redakcja INFORLEX
