Zamówienia na publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczną usługę hybrydową
Na stronie UZP opublikowano komunikat w sprawie udzielanych przez zamawiających publicznych zamówień na publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczną usługę hybrydową, o których mowa w przepisach ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285)
SŁOWNICZEK
|
Pod pojęciem zamówienia publicznego rozumieć należy umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług (art. 7 pkt 32 Pzp). Jeśli zatem zamawiający zleca realizację określonych świadczeń na podstawie umowy cywilnoprawnej, za realizację której przewidziane jest wynagrodzenie, uznać należy, że mamy do czynienia z zamówieniem publicznym. I jeżeli wartość zamówienia, udzielanego przez zamawiającego publicznego, jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych – do jego udzielenia zastosowanie znajdują przepisy Pzp (chyba że w odniesieniu do konkretnego świadczenia zrealizują się okoliczności pozwalające na jego wyłączenie spod procedur na podstawie art. 9-14 Pzp). Jednak zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 4 Pzp, przepisów Pzp nie stosuje się do zamówień na usługi udzielane przez zamawiającego publicznego i zamawiającego sektorowego zamawiającemu publicznemu, któremu wyłączne prawo do świadczenia tych usług przyznano na podstawie ustawy lub innego aktu normatywnego podlegającego publikacji. Innymi słowy nie ma potrzeby stosowania procedur udzielania zamówień publicznych do zamówień na usługi w sytuacji, gdy jedynym źródłem pozyskania takiej usługi jest jeden, określony zamawiający publiczny, a wyłączne prawo do świadczenia takiej usługi przez tego zamawiającego wynika z przepisów prawa podlegających publikacji (por. motyw 30 preambuły do dyrektywy klasycznej i motyw 37 preambuły do dyrektywy sektorowej).
Warunki zastosowania wyłączenia z art. 10 ust. 2 pkt 4 Pzp są zatem następujące:
Przesłanki te muszą być spełnione kumulatywnie. |
Badając możliwość zastosowania omawianego wyłączenia wskazać należy, że jeżeli:
zamówienia udziela zamawiający publiczny,
przedmiotem świadczenia jest publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczna usługa hybrydowa,
usługodawcą jest Poczta Polska S.A.,
to przyjmując, że Poczta Polska S.A jest zamawiającym publicznym, o którym mowa w art. 4 pkt 3 Pzp – a także jest jedynym podmiotem, z mocy ustawy uprawnionym (w okresie do 31 grudnia 2025 r.) do świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej – uprawnione jest przyjęcie, że spełniona będzie przesłanka zastosowania wyłączenia obowiązku stosowania Pzp, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 4 Pzp (w okresie, w którym Poczta Polska S.A. będzie operatorem wyznaczonym na zasadach omówionych wyżej).
