Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2024-10-09
Data publikacji: 2024-10-09

Zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych dla firm poszkodowanych na skutek powodzi

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku powodzi stracili możliwość prowadzenia firmy, będą mogli uzyskać do 2 tys. zł wsparcia przy zakupie kasy fiskalnej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej. Z ulgi będą mogli skorzystać podatnicy, którzy w ciągu 7 miesięcy od wystąpienia klęski żywiołowej zakupili kasę rejestrującą online, w tym w postaci oprogramowania.

Terminy zgłoszeń kas rejestrujących zostały przesunięte w związku z powodzią >>>

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi. Nowe regulacje mają umożliwić przedsiębiorcom skorzystanie z ulgi na zakup kas rejestrujących w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku.

Odliczenie lub zwrot wydatków na zakup kasy fiskalnej

Zgodnie z projektem, odliczenie wydatków na zakup kasy rejestrującej lub zwrot będzie przysługiwać podatnikom którzy posiadali kasy rejestrującej w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub uległy trwałemu uszkodzeniu na skutek powodzi. Ponadto, w ciągu 7 miesięcy od początku wystąpienia klęski żywiołowej zakupili kasę rejestrującą online, w tym w postaci oprogramowania.

Ważne

Projekt zakłada odliczenie lub zwrot kosztu zakupu kas rejestrujących nabytych w miejsce kas utraconych lub trwale uszkodzonych w związku z klęską żywiołową na skutek powodzi - efektywnie w wysokości 2000 zł. Dotyczyć to będzie dwóch typów podatników:

  1. zwolnionych z VAT, którzy nie odliczają podatku naliczonego – u których wysokość zwrotu będzie stanowiła cena zakupu kasy (wraz z podatkiem), nie więcej niż 2000 zł. Dotyczy to przypadku gdy podatnicy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług)
  2. czynnych (podatników VAT), którzy rozliczą VAT od zakupu kasy na zasadach ogólnych jako podatek naliczony – u których wysokość odliczenia w formie ulgi będzie stanowiła cena zakupu kasy (bez podatku),nie więcej niż 1626 zł. 

Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca

W projekcie szczegółowo określono warunki, jakie podatnik musi spełnić, aby mógł skorzystać z odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas w miejsce tych, które podatnik utracił lub doszło do ich trwałego uszkodzenia w wyniku powodzi.

Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej lub odliczenie przysługuje, jeżeli podatnik spełni łącznie następujące warunki:

  1. jest poszkodowanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
  2. ma siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
  3. prowadzi działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
  4. utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiło na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
  5. posiada dokumenty potwierdzające trwałe uszkodzenie kasy - zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 7a lub art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT odpowiednio powiadomili o utracie kasy naczelnika urzędu skarbowego lub posiada protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy;
  6. rozpoczął prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nabytych w miejsce utraconych lub trwale uszkodzonych, nie później niż w ciągu 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili te kasy, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust.6a ustawy;
  7. posiada fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.

Ulga będzie miała zastosowanie przy zakupie jednej kasy w miejsce jednej kasy utraconej lub trwale uszkodzonej na skutek powodzi. Przykładowo jeśli podatnik utracił w wyniku powodzi dwie kasy rejestrujące, ulga będzie przysługiwała do zakupionych dwóch kas rejestrujących w miejsce tych utraconych. W przypadku zakupu przez podatnika więcej niż jednej kasy rejestrującej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej na skutek powodzi ulga będzie przysługiwała na jedną z tych zakupionych kas.

Podatnicy zwolnieni z VAT będą składać wniosek o ulgę najwcześniej w następnym miesiącu po miesiącu w którym rozpoczną prowadzenie ewidencji. Będą mogli również składać wniosek w późniejszych terminach.

O zwrot będą mogli ubiegać się również podatnicy, którzy zakupili kasę rejestrującą w miejsce kasy utraconej lub uszkodzonej przed wejściem w życie projektowanych regulacji tj. w okresie od 16 września 2024 roku do dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi >>>

Opracowanie: Katarzyna Bogucka

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00