Poradnia kadrowa
- Kiedy likwidacja stanowiska pracy nie zostanie uznana za pozorną
- Jakie roszczenia przysługują pracownikowi powracającemu z urlopu wychowawczego, który uzyskał zbyt niskie wynagrodzenie
- Czy pracodawca udzieli urlopu rodzicielskiego ojcu dziecka, którego matka pobiera zasiłek macierzyński z tytułu zlecenia
Zamierzamy rozwiązać umowę o pracę z naszym pracownikiem, a jego obowiązki rozłożyć częściowo na innych pracowników i jedną osobę współpracującą z nami w ramach B2B. Pracownik z pewnością złoży odwołanie od wypowiedzenia. Czy sąd uzna likwidację stanowiska pracy za pozorną, skoro obowiązki zostały rozłożone na inne osoby, w tym współpracownika?
Jak wynika z art. 30 par. 4 kodeksu pracy, w oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas określony lub nieokreślony, albo o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia, powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. W oświadczeniu tym powinno być zawarte pouczenie o przysługującym pracownikowi prawie odwołania do sądu pracy.
Określenie przyczyny wypowiedzenia pozwala pracownikowi, a później sądowi, ocenić, czy była ona zasadna i rzeczywista. W przypadku wypowiedzenia z powodu likwidacji stanowiska pracy podstawowym zarzutem zgłaszanym przez pracowników jest to, że likwidacja stanowiska jest pozorna, a jej celem jest jedynie pozbycie się „niewygodnego” pracownika, którego trudno zwolnić z innego powodu. Dowodem na to jest zazwyczaj to, że obowiązki pracownika zostają przekazane innej, nowo zatrudnionej osobie.
