Jak sądy sprawdzają legalność zwolnienia pracownika w wieku emerytalnym
„Nie opłaca się” zwalnianie pracowników samorządowych z uwagi na zbliżający się wiek emerytalny czy osiągnięcie już wieku emerytalnego. Sądy umieją wykryć pozorność likwidacji stanowiska pracy, gdy rzeczywistą przyczyną zwolnienia z pracy doświadczonego urzędnika jest kwestia wieku. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy urząd przeprowadzający taką operację prowadzi równolegle rekrutacje.
Sprzeczne z przepisami prawa jest wypowiedzenie umowy o pracę pracownika z tej tylko przyczyny, iż osiągnął on wiek emerytalny.
Dyskryminacja z uwagi na wiek emerytalny
Sąd Najwyższy (w składzie 7 sędziów) w dniu 21 stycznia 2009 r. podjął uchwałę (sygn. akt II PZP 13/08), w której uznał, że wiek emerytalny pracownika i nabycie przez niego prawa do emerytury nie może stanowić wyłącznego uzasadnienia dla rozwiązania z nim stosunku pracy, gdyż nie pozostaje to w jakimkolwiek związku z wykonywaną przez pracownika pracą albo sytuacją pracodawcy. Co więcej – według prawa wiek blisko wieku emerytalnego nie daje urzędowi prawa do domniemania, że pracownik jest mniej przydatny i dlatego powinien w pierwszej kolejności być typowany do zwolnienia. Takie domniemanie i idąca za nim praktyka zwolnienia z pracy to dyskryminacja ze względu na wiek (art. 18 Kodeksu pracy).