Data wprowadzenia do ewidencji zdecyduje o limicie amortyzacji
Od 1 stycznia 2026 r. limit amortyzacji dla samochodów osobowych będzie zależał od poziomu emisji CO₂ silnika spalinowego – im wyższa emisja, tym mniej korzystne zasady. Największe ograniczenia dotkną właścicieli aut emitujących co najmniej 50 g/km, dla których limit spadnie do 100 000 zł. W przypadku pojazdów, które nie spełniają nowych norm emisyjnych, przewidziano możliwość stosowania dotychczasowych limitów, ale tylko wówczas, gdy zostały one wprowadzone do ewidencji do końca 2025 roku.

Niższe limity amortyzacji samochodów osobowych
W 2025 r. podatnicy nie mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
- 225 000 zł – w przypadku samochodów elektrycznych albo napędzanych wodorem,
- 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów
– zob. art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Od 1 stycznia 2026 r. limity te ulegną zmianie. Będą wynosiły:
- 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym albo napędzanego wodorem,
- 150 000 zł – w przypadku samochodu osobowego, w którym emisja CO2 silnika spalinowego wynosi mniej niż 50 g/km,
- 100 000 zł – w przypadku samochodu osobowego, którego emisja CO2 silnika spalinowego jest równa lub wyższa niż 50 g/km
– zob. art. 16 ust. 1 pkt 4 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 4 updof w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r.
Z powołanych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2026 r.:
- zmienią się limity amortyzacji dla samochodów osobowych z silnikiem spalinowym. W przypadku samochodów osobowych, których emisja CO2 silnika spalinowego jest równa lub wyższa niż 50 g/km, limit amortyzacji zostanie obniżony ze 150 000 zł do 100 000 zł,
- nie zmieni się limit amortyzacji osobowych samochodów elektrycznych albo napędzanych wodorem. Nadal będzie on wynosił 225 000 zł.
W lutym 2026 r. podatnik kupi spalinowy samochód osobowy o wartości początkowej 180 000 zł. Zaliczy go środków trwałych i będzie amortyzował metodą liniową. W tym przypadku wysokość odpisu amortyzacyjnego, który podatnik będzie mógł zaliczać do kosztów podatkowych, będzie zależała od emisji CO2 silnika tego samochodu.
Jeżeli emisja CO2 silnika spalinowego tego samochodu będzie wynosiła mniej niż 50 g/km, to podatnika będzie obowiązywał limit amortyzacji w wysokości 150 000 zł. W tym przypadku podatnik ustali wysokość odpisu amortyzacyjnego, który będzie mógł zaliczać do kosztów podatkowych w analogiczny sposób jak podatnik z przykładu nr 1.
Jeżeli emisja CO2 silnika spalinowego tego samochodu będzie równa lub wyższa niż 50 g/km, to podatnika będzie obowiązywał niższy limit amortyzacji w wysokości 100 000 zł. W tym przypadku podatnik będzie musiał obliczyć wysokość odpisu zaliczanego do kosztów podatkowych w poniższy sposób:
- miesięczny odpis amortyzacyjny dokonany metodą liniową od wartości początkowej samochodu w wysokości 180 000 zł wynosi: 3000 zł = 180 000 zł× 20% : 12,
- miesięczny odpis amortyzacyjny stanowiący koszt uzyskania przychodu wynosi: 1666,67 zł = 100 000 zł × 20% : 12; jest to o 833, 33 zł (2500 zł – 1666,67 zł) mniej niż u podatnika z przykładu nr 1; rocznie daje to kwotę 9999,96 zł (833,33 zł × 12),
- miesięczny odpis amortyzacyjny niestanowiący kosztu uzyskania przychodu wynosi: 1333, 3 zł = 3000 zł – 1666,67 zł.; jest to o 833,33 zł (1333,33 zł – 500 zł) więcej niż u podatnika z przykładu nr 1; rocznie daje to kwotę 9999,96 zł (833,33 zł × 12).
Amortyzacja na zasadach obowiązujących w 2025 r.
Z art. 30 ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw wynika, że obniżone od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji nie będą miały zastosowania do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika przed tym dniem. Dla podatników ma to następujące skutki:
1. Podatnicy, którzy nabyli spalinowy samochód osobowy i wprowadzili go do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r., zachowają prawo do dokonywania amortyzacji na dotychczasowych zasadach. Od 1 stycznia 2026 r. nie zmieni się wysokość ich odpisów amortyzacyjnych niezależnie od tego, jaką emisję CO2 będą miały te samochody.
2. Podatnicy, którzy planują nabyć spalinowy samochód osobowy o wartości początkowej przekraczającej 150 000 zł, którego emisja CO2 będzie równa lub wyższa niż 50 g/km powinni rozważyć zakup takiego samochodu i wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r. Pozwoli im to na zachowanie wyższego limitu amortyzacji podatkowej, tj. 150 000 zł. Jeżeli zdecydują się na zakup takiego samochodu dopiero w 2026 r., będzie ich obowiązywał niższy limit amortyzacji w wysokości 100 000 zł, czyli o 50 000 zł mniej.
Aby zachować prawo do amortyzacji na zasadach obowiązujących w 2025 r., podatnik musi nabyć i wprowadzić samochód osobowy do ewidencji środków trwałych najpóźniej 31 grudnia 2025 r. Oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
Autor: Katarzyna Wojciechowska
Przeczytaj więcej na ten temat: Obniżka limitów amortyzacji i opłat leasingowych dla samochodów w 2026 r. – skutki dla podatników »

