Obowiązki dyrektora jednostki w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych
Osoby z niepełnosprawnością stanowią szczególną kategorię pracowników, dlatego też przepisy prawa, poprzez odmienną regulację niektórych uprawnień i obowiązków pracowniczych dla tych osób, mają ułatwić im funkcjonowanie na rynku pracy. W artykule omówiono uprawnienia, jakie przysługują osobom niepełnosprawnym, oraz obowiązki ciążące na pracodawcy w związku z ich zatrudnieniem, począwszy już od etapu rekrutacji.
Włączenie do personelu jednostki osoby niepełnosprawnej wiąże się z koniecznością dostosowania miejsca pracy do jej potrzeb, a także uwzględnienia przysługujących jej uprawnień zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Podstawowym aktem normatywnym, regulującym prawa i obowiązki pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, w tym również uprawnienia niepełnosprawnego pracownika, jest ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: ustawa o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). W zakresie stosunku pracy dyrektor jednostki, tak jak w przypadku wszystkich innych pracowników, stosuje przepisy prawa pracy, w szczególności ustawę z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.), ustawę z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych), ustawę z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej), a także ustawę z 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (dalej: ustawa o wdrożeniu przepisów UE w zakresie równego traktowania).
Warunkiem zatrudnienia osoby niepełnosprawnej jest dopuszczenie jej do pracy na danym stanowisku przez lekarza medycyny pracy. Praca na danym stanowisku musi być także zgodna ze wskazaniami zawartymi w orzeczeniu lekarza orzecznika.
Ustawa o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych określa trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki (patrz: tabela).
Tabela. Stopnie niepełnosprawności
