Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2023-02-20

Jak sporządzić roczne sprawozdanie z wykonania budżetu

Do 31 marca każdy zarząd jednostek samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć organowi stanowiącemu (radom/sejmikom) oraz właściwej miejscowo regionalnej izbie obrachunkowej roczne sprawozdanie z wykonania budżetu. Przy czym dokument ten – inaczej niż sprawozdanie finansowe – zasadniczo ma charakter opisowy. W praktyce pojawia się wiele pytań i wątpliwości dotyczących prawidłowego wypełnienia tego obowiązku. Zwłaszcza że przepisy nie określają wzoru tego dokumentu. Przedstawiamy zatem podstawowe informacje dotyczące zasad sporządzania tego rocznego sprawozdania JST oraz innych dokumentów, które wraz z nim są przedkładane. Odpowiadamy też na wybrane, najczęściej pojawiające się pytania.

Podstawowe zasady

Roczne sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie ma normatywnej definicji. Opisową definicję zawiera natomiast art. 269 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. ustawy o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2414), z którego wynika, że „sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego sporządza się na podstawie danych z ewidencji księgowej budżetu”. Przy czym w kolejnym zdaniu tego przepisu czytamy, że dokument ten powinien uwzględniać w szczególności:

dochody i wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego w szczegółowości określonej jak w uchwale budżetowej

Chodzi tu o szczegółowość w kontekście przepisów rozporządzenia z 2 marca 2010 r. ministra finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 513; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2045), czyli w praktyce o przedstawienie danych na podstawie podziałek klasyfikacyjnych używanych w planie budżetu (dział, rozdział, paragraf);

zmiany w planie wydatków na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, dokonane w trakcie roku budżetowego

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00