Artykuł
prawo telekomunikacyjne
Syzyfowe prace nad polskim cyberbezpieczeństwem
Nowy telekom obsługujący podmioty publiczne będzie miał mniej klientów. Ale do jego powołania jeszcze daleko
Projekt przepisów, które ustanowią operatora strategicznej sieci bezpieczeństwa mającego świadczyć usługi telekomunikacyjne m.in. dla kancelarii: Prezydenta RP, Sejmu, Senatu oraz Prezesa Rady Ministrów, doczekał się już dziewiątej wersji. Stanowi on nowelizację ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1863 ze zm.; dalej: KSC), nad którą resort cyfryzacji pracuje od 2020 r.
W tym czasie zasadniczy cel noweli, jakim jest zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w kraju, został przesłonięty przez inne wątki, które w kolejnych wersjach projektu budziły gorące kontrowersje. Na pierwszych etapach była to procedura uznawania producentów oprogramowania i urządzeń do budowy sieci telekomunikacyjnych za dostawców wysokiego ryzyka (HRV). Jej warunki oceniano w branży pod kątem ewentualnego wykluczenia z polskiego rynku chińskiej firmy Huawei - co wpisywało się w geopolityczny spór między Stanami Zjednoczonymi i ich sojusznikami a Państwem Środka.