Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-05-17

wywiad

Stać nas na darmowe autostrady

Weber: Drogi służą do komunikacji tu i teraz, ale są budowane na dekady. Powinny uwzględniać sytuację za 20–30 lat

Rafał Weber wiceminister infrastruktury

Rafał Weber wiceminister infrastruktury

Inwestycje zapisane w programie budowy dróg do 2030 r. mogą cieszyć wielu kierowców, ale jednocześnie słychać głosy, że w wielu rejonach kraju dojdzie do przeinwestowania. Czy np. trasa Via Carpatia na wszystkich odcinkach musi być dwujezdniową ekspresówką z dwoma pasami w każdą stronę? Może tam, gdzie ruch jest stosunkowo nieduży, choćby na długich odcinkach z Lublina do Białegostoku, powinno się budować tańsze drogi o przekroju „2+1”?

Ze względów bezpieczeństwa optymalny przekrój dróg szybkiego ruchu to osobne dwie jezdnie. Mamy to przećwiczone na feralnym odcinku trasy Via Carpatia między Jasionką i Sokołowem Małopolskim, na którym w ciągu 13 miesięcy doszło do siedmiu wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Decyzję o ograniczeniu parametrów podjęli nasi poprzednicy i mamy tam przekrój „2+1”. Jak się okazało, to niebezpieczne rozwiązanie. Jednak naprawiamy ten błąd – podpisaliśmy kontrakt na dobudowę nowej jezdni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00