DEBATA
Bilans wykorzystania sztucznej inteligencji wychodzi na plus

Sztuczna inteligencja dla większości firm przestała być już wizją przyszłości, stając się praktycznym narzędziem wspomagającym działalność. O tym, jakie nowe możliwości otwiera w zakresie tworzenia modeli biznesowych i usług, opowiedzieli uczestnicy debaty „AI – kolejny etap na drodze cyfryzacji”
Wskaźnik intensywności cyfrowej w sektorze transportu i magazynowania wynosi ponad 40 proc. To, jak wynika z najnowszego raportu TLP „Transport drogowy w Polsce 2024/2025”, plasuje go na przedostatnim miejscu wśród analizowanych branż w naszym kraju. I dowodzi, że branża wciąż ma potencjał do rozwoju w tym zakresie.
‒ Potrzebny jest pewien poziom dojrzałości technologii, zanim zacznie ona być masowo wykorzystywana w branży. Kiedy ten próg zostanie osiągnięty, jestem przekonany, że adopcja nastąpi bardzo gwałtownie – uważa Krzysztof Otrząsek, dyrektor sprzedaży opon ciężarowych i rozwiązań flotowych, Continental Opony Polska, i przytacza wyniki badania Continental „Future of Fleets”. Pokazują one, że AI wciąż nie jest priorytetem dla większości menedżerów flot. Zaledwie 17 proc. respondentów wskazało, że inwestuje obecnie w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, co stawia ją znacznie poniżej takich technologii jak elektromobilność (41 proc.), oprogramowanie do zarządzania flotą (34 proc.) czy advanced driver-assistance systems (ADAS, 27 proc.). Przedstawiciel Continentala dodaje jednak, że w tym samym badaniu 25 proc. respondentów uznało, że zarówno konserwacja predykcyjna, jak i cyfrowe zarządzanie oponami to kluczowe obszary inwestycji flot. Dodatkowo, 24 proc. firm planuje wdrożyć konserwację predykcyjną w ciągu najbliższych dwóch lat, a 20 proc. zamierza zainwestować w cyfrowe systemy zarządzania.





