comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-08-24
Czas pracy kierowców
Kierowcy stanowią grupę zawodową, która musi wykonywać pracę w odmiennych warunkach niż większość pracowników. Dlatego ich czas pracy wymagał odmiennego uregulowania.
Ustawą z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879) wprowadzono do prawa krajowego szczegółowe uregulowania większości zagadnień dotyczących czasu pracy kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Ponadto przepisy ustawy określają obowiązki pracodawców w zakresie wykonywania przewozów drogowych oraz zasady stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów samochodowych, obowiązkowych przerw w prowadzeniu pojazdów i gwarantowanych okresów odpoczynku - określonych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3820/85/EWG z 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz Umową europejską dotyczącą pracy załóg wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzoną w Genewie z 1 lipca 1970 r. (DzU z 1999 r. nr 94, poz. 1086 i 1087).
W sprawach nieuregulowanych w wymienionej ustawie - równolegle z zawartymi w niej przepisami - kierowcy pozostający w stosunku pracy są objęci normami określającymi czas prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynku przewidzianymi przepisami wymienionego rozporządzenia Rady (EWG).
W ustawie oraz w innych aktach prawnych, do których odsyła ustawa, na potrzeby stosowania zawartych w niej unormowań zostały zdefiniowane następujące pojęcia:
• - pojęcie to obejmuje zarówno krajowy transport drogowy wykonywany i podejmowany w ramach działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi w kraju, jak i międzynarodowy transport drogowy wykonywany i podejmowany w ramach działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi, za które uważa się również zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy, przy uwzględnieniu, iż jazda pojazdu między miejscem początkowym i końcowym odbywa się odpowiednio wyłącznie na obszarze terytoriom Rzeczypospolitej Polskiej oraz z przekroczeniem granicy Rzeczypospolitej Polskiej. Pojęcie to obejmuje także każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej niebędący przewozem na potrzeby własne, wykonywany w szczególności pojazdami używanymi do przewozu prowadzonymi przez przedsiębiorcę lub jego pracowników;
Pozostało 96% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka