Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-01-20

Jak ustalić i rozliczyć różnice inwentaryzacyjne

W wyniku inwentaryzacji są ujawniane różnice pomiędzy stanem rzeczywistym składników majątkowych a stanem wykazywanym w księgach rachunkowych. Należy pamiętać, że zgodnie z prawem bilansowym rozliczenie inwentaryzacji musi być przeprowadzone w księgach rachunkowych tego roku, w którym inwentaryzacja była przeprowadzona. Oznacza to, że prace te należy zakończyć przed ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych.

1. Jak ustalić różnice inwentaryzacyjne
Sprawdzenie kompletności i poprawności dokumentacji
Pierwszym etapem rozliczenia inwentaryzacji jest sprawdzenie kompletności i poprawności dokumentacji inwentaryzacyjnej. Na dokumentację tę składają się następujące pozycje:
• oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych złożone przed spisem inwentaryzacyjnym i po jego zakończeniu,
• prawidłowo wypełnione arkusze spisowe wraz z dokumentacją uzupełniającą,
• protokół dotyczący składników niepełnowartościowych,
• sprawozdanie komisji spisowej.
Wycena arkuszy spisowych
Wszelkie braki oraz błędy w dokumentacji należy wyjaśnić z komisją inwentaryzacyjną i dopiero wtedy można przystąpić do drugiego etapu rozliczenia, który polega na wycenie arkuszy spisowych. Wyceny tej dokonują zazwyczaj pracownicy komórki księgowości, jednak niektóre arkusze spisowe mogą być już wstępnie wycenione przez spisujących. Wycena zinwentaryzowanych składników przebiega dwutorowo. Najpierw należy przeprowadzić wycenę bieżącą z zastosowaniem cen ewidencyjnych, której celem jest ustalenie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych. W przypadku inwentaryzacji przeprowadzanej na koniec roku obrotowego należy dokonać również wyceny bilansowej. Ma ona na celu rzetelną prezentację majątku jednostki w sprawozdaniach finansowych.
polega na wpisaniu w arkuszach spisowych lub oddzielnych arkuszach rozliczeniowych ceny ewidencyjnej każdego spisanego ilościowo składnika, a następnie na pomnożeniu ustalonej ilości i ceny ewidencyjnej.
 
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00