Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-12-05

RABATY, OPUSTY, SKONTA I PREMIE W PRZEPISACH PODATKOWYCH I W KSIĘGACH ACHUNKOWYCH

I. Wstęp
Konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz świadczące usługi do stosowania różnych działań w walce o klientów i zwiększenie sprzedaży. Przyznawanie rabatów, opustów i premii jest jednym z podstawowych elementów strategii cenowej, której celem jest doprowadzić do wzrostu sprzedaży, a także do zwiększenia zysków i rozwoju firmy.
Wszelkiego rodzaju obniżki cenowe polegające na okresowym, zazwyczaj warunkowym, zmniejszeniu cen towarów (usług) dla określonych grup odbiorców stosuje się w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Prawidłowo skalkulowane opusty i inne formy strategii cenowej powinny przyczyniać się do wzrostu zysku, w myśl zasady, że duża sprzedaż, a nie wysokie jednostkowe ceny, jest podstawą sukcesu. Niektóre z form zachęty cenowej mogą mieć także na celu zmniejszenie ryzyka powstawania należności nieściągalnych.
Najprostsza strategia marketingowo-cenowa mogłaby polegać na stosowaniu najniższych cen na danym rynku. Jednak, żeby móc stosować na dłuższą metę najniższe ceny, trzeba mieć najniższe koszty wytwarzania albo najtańsze źródła zakupu towarów, a w takiej sytuacji są jedynie nieliczne firmy.
Ponieważ podwyższanie cen jest źle odbierane przez potencjalnych nabywców, przedsiębiorstwa, dążąc do maksymalizacji zysku, starają się z reguły na początku ustalać ceny na stosunkowo wysokim poziomie, szczególnie dla nowo wprowadzanych na rynek produktów.
Taka strategia pozwala elastycznie reagować na sytuację rynkową i, zależnie od popytu, utrzymywać lub okresowo obniżać ceny. Obserwacje dowodzą, że nabywcy chętnie korzystają z wszelkiego rodzaju promocji - obniżek cen, stwarzających wrażenie „wyjątkowej okazji”. Takie zachowania dotyczą nie tylko gospodarstw domowych, ale również przedsiębiorców. W przypadku produktów sprzedawanych masowo nawet dość znaczna obniżka ceny, pod warunkiem że zapewnia ona rentowność sprzedaży, może być efektywnym narzędziem do zwiększenia obrotów, powodującym wzrost ilości sprzedawanych towarów z dużo większym globalnie zyskiem.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00