Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-09-15

Jak rozliczyć zakup usługi reklamowej na Facebooku

Na Facebooku zamierzam zamieścić reklamę świadczonych usług fryzjerskich. Facebook Ireland Limited wystawia faktury dzienne za usługi reklamowe. Zobowiązanie z tytułu nabytych usług reklamowych opłacimy za pośrednictwem naszego banku kartą kredytową MasterCard w euro, zaś obciążenie naszego rachunku nastąpi w złotych.

PROBLEM

Pytanie 1. Czy nabyta usługa jest usługą reklamową czy elektroniczną?

Rozróżnienie, czy mamy do czynienia z usługą reklamową czy elektroniczną, nie wpływa na wysokość stawki VAT od importowanej usługi. W obu przypadkach będzie to bowiem stawka podstawowa. W opisanym przypadku rozróżnienie to nie będzie również miało znaczenia dla ustalenia miejsca opodatkowania. W obu przypadkach miejsce świadczenia (i opodatkowania) usługi będzie się znajdowało w Polsce. Jednak rozróżnienie to jest istotne w związku z koniecznością prawidłowego wskazania podstawy opodatkowania na fakturze wewnętrznej.

Należy uznać, że zakup reklamy na Facebooku jest zakupem usługi reklamowej, a nie elektronicznej. Reklama usług fryzjerskich jest co prawda świadczona za pomocą Internetu, ale nie jest to wystarczająca cecha do uznania usługi za elektroniczną.

Usługi elektroniczne są to usługi świadczone za pomocą Internetu, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe (art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011). Usługa reklamowa natomiast może być świadczona w innej formie, z wykorzystaniem innej technologii, co powoduje, że określone wyżej przesłanki nie są spełnione łącznie. Poza tym w cel nabytej usługi wpisuje się rozpowszechnianie informacji o świadczonych przez podatnika usługach fryzjerskich, o ich zaletach, miejscu i możliwości nabycia itd. Nabyta usługa jest świadczona drogą elektroniczną (przez Internet), ale jej celem nie jest nabycie technologii, lecz reklama oferowanych usług. O rodzaju nabytej usługi powinna zaś decydować materialna treść tej usługi, a nie tylko forma jej wykonania (por. wyrok NSA z 22 grudnia 2008 r., sygn. akt IFSK 1582/08). Ze względu zatem na fakt, że celem nabytej usługi jest reklama usług fryzjerskich i cel ten potwierdza treść faktury otrzymanej od irlandzkiego usługodawcy, należy uznać, że podatnik nabył usługę reklamową, a nie elektroniczną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00