Czy świadczenie ratownicze należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT – odpowiedź MF na pytanie dziennikarza
MF potwierdził, że świadczenie ratownicze otrzymywane przez emerytowanych strażaków ochotników nie korzysta ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 44 updof. Świadczenie to jako podlegające opodatkowaniu powinno zostać wykazane w informacji PIT-11 sporządzonej przez organ emerytalny oraz rozliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym je otrzymywano.
Na podstawie art. 16 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (dalej jako ustawa o OSP) strażakowi ratownikowi z tytułu wysługi lat w ochotniczej straży pożarnej (25 lat dla mężczyzny i 20 lat dla kobiety) przysługuje świadczenie ratownicze. Świadczenie to jest wypłacane po ukończeniu powszechnego wielu emerytalnego, tj. 65 lat przez mężczyznę i 60 lat przez kobietę, i stanowi rodzaj dodatku do emerytury. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 44 updof zwolnione z PIT są przychody członków ochotniczych straży pożarnych (dalej jako OSP), uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach, działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych. W związku z tym pojawiło się pytanie, czy świadczenie ratownicze może korzystać ze zwolnienia na podstawie tego przepisu, czy też podlega opodatkowaniu PIT i należy je ujmować w zeznaniu rocznym?
Odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie dziennikarza
Zdaniem MF zwolnieniem przewidzianym w art. 21 ust.1 pkt 44 updof objęte są otrzymane przez członków OSP świadczenia za czynny udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia. Do świadczeń tych należy ekwiwalent pieniężny (art. 15 ust. 1 ustawy o OSP) oraz świadczenia niepieniężne przysługujące członkom OSP z tytułu uczestnictwa w wymienionych działaniach (np. kursy przygotowujące do uzyskiwania przez strażaków ratowników OSP kwalifikacji i uprawnień do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz kursy z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz szkolenia z poszczególnych dziedzin ratowniczych).
Świadczenie ratownicze przysługuje strażakowi ratownikowi z tytułu wysługi lat w OSP (art. 16 ustawy o OSP). Warunki przyznawania tego świadczenia wskazują, że przysługuje ono za wieloletnią służbę w charakterze strażaka ratownika (25 lat dla mężczyzny i 20 lat dla kobiety) oraz jest wypłacane po ukończeniu powszechnego wielu emerytalnego, tj. 65. lat przez mężczyznę i 60. lat przez kobietę. Jest zatem rodzajem dodatku do emerytury dla strażaka ochotnika, uhonorowaniem jego uczestnictwa w działaniach ratowniczych w przeszłości. Zdaniem MF świadczenie ratownicze nie mieści się w zakresie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 44 updof, gdyż zwolnienie to obejmuje świadczenia otrzymywane za bieżące uczestnictwo strażaków ratowników w szkoleniach, ćwiczeniach, działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych. W związku z tym świadczenie ratownicze wypłacone w 2023 r. jako podlegające opodatkowaniu powinno zostać wykazane w informacji PIT-11 sporządzonej przez organ emerytalny za 2023 r. Podatnicy są obowiązani do uwzględnienia przychodu z tego tytułu w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. i do obliczenia podatku należnego od sumy łącznych dochodów uzyskanych za ten rok.
Źródło:
informacja Ministerstwa Finansów z 8 lutego 2024 r. przekazywana do mediów na zapytania dziennikarzy (ID informacji: 577910) – opubl. na www. eureka.mf.gov.pl
Katarzyna Wojciechowska
prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor „MONITORA księgowego”

















