Senat przyjął ustawę odraczającą sprawozdawczość ESG dla niektórych firm
17 lipca 2025 r. Senat przyjął nowelizację ustawy o rachunkowości, która zakłada odroczenie o 2 lata obowiązku raportowania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (CSRD) dla przedsiębiorstw, które są zobowiązane do raportowania po raz pierwszy za 2025 i 2026 rok. Ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta.

Zmiana terminów raportowania ESG
Obowiązek raportowania po raz pierwszy zgodnie z wymogami CSRD został rozłożony na trzy etapy. W pierwszej kolejności, w 2025 r. za rok obrotowy 2024, raportują największe jednostki zainteresowania publicznego zatrudniające ponad 500 pracowników i przekraczające co najmniej jeden z progów finansowych dla jednostki dużej, a także jednostki zainteresowania publicznego stojące na czele grupy, w której zatrudnienie przekracza 500 osób oraz która przekracza co najmniej jeden z progów finansowych dla dużej grupy. Zgodnie z obecnymi regulacjami w drugiej turze, w 2026 r. za rok obrotowy 2025, miałyby zaraportować pozostałe jednostki duże i pozostałe duże grupy, natomiast w trzeciej turze, w 2027 r. za rok obrotowy 2026 – mali i średni emitenci z rynku regulowanego.
Część firm (z tzw. grupy pierwszej) już raportuje w zakresie ESG. Są to największe przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 500 pracowników (oraz spełniające dodatkowe kryteria przychodowe) oraz firmy, stojące na czele grup, w których zatrudnienie przekracza 500 osób, już w tym roku złoży takie raporty za 2024 r.
Przesunięcie terminów dla kolejnych dwóch grup jest implementacją dyrektywy „stop-the-clock”, na wdrożenie której państwa członkowskie mają czas do 31 grudnia 2025 r.
Ustawa zmieniająca ustawę z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw nie wprowadza zmian w zakresie obowiązków sprawozdawczych, a jedynie przesuwa moment ich pierwszego stosowania dla kolejnych grup podmiotów.
Zgodnie ze zmienionymi przepisami obowiązek raportowania ESG:
- dla dużych firm zostaje przesunięty z 2026 r. (za rok obrotowy 2025) na 2028 r. (za 2027 r.),
- dla małych i średnich firm notowanych na giełdzie zostaje przesunięty z 2027 r. (za rok obrotowy 2026) na 2029 r. (za 2028 r.).
Pakiet uproszczeń Omnibus I i nowe propozycje regulacyjne
Przesunięcie terminów raportowania to element szerszych zmian wprowadzanych w ramach pakietu uproszczeń „Omnibus I”, zaprezentowanego przez Komisję Europejską 26 lutego 2025 r. Celem pakietu jest ograniczenie obciążeń administracyjnych związanych ze sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju.
23 czerwca 2025 r. na posiedzeniu Komitetu Stałych Przedstawicieli przy UE (COREPER II) państwa członkowskie osiągnęły porozumienie na bazie tekstu kompromisowego przedstawionego przez polską Prezydencję w Radzie UE w zakresie pakietu uproszczeń Omnibus I. Dokument stanowi mandat Rady UE do negocjacji z Parlamentem Europejskim w celu osiągnięciu porozumienia dotyczącego tego projektu.
Jak podało Ministerstwo Finansów - przedstawiona przez polską Prezydencję i zatwierdzona przez COREPER II propozycja przewiduje m. in.:
- zawężenie zakresu jednostek zobowiązanych do sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju do jednostek i grup kapitałowych, w których zatrudnienie przekracza 1000 pracowników oraz przychody netto ze sprzedaży przekraczają 450 mln euro rocznie;
- umożliwienie państwom członkowskim zwolnienie jednostek z pierwszej fali (tj. sporządzających sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju po raz pierwszy za 2024 rok), które znajdą się poza nowym zakresem jednostek zobowiązanych do raportowania, z raportowania za lata obrotowe 2025 i 2026 (warunkiem skorzystania z opcji jest sfinalizowanie prac nad dyrektywą w odpowiednim czasie);
- zwolnienie jednostek będących dużymi emitentami z rynku regulowanego od sporządzania ich własnej jednostkowej lub skonsolidowanej sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, w sytuacji gdy zostaną one objęte skonsolidowaną sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju przez ich jednostkę dominującą;
- wprowadzenie limitu informacji, których jednostki raportujące będą mogły żądać od jednostek w ramach swojego łańcucha wartości na potrzeby sporządzenia sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
- uzupełnienie przepisów umożliwiających jednostkom pomijanie w sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w szczególności informacji niejawnych, informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz informacji wrażliwych, których ujawnienie mogłoby niekorzystnie wpływać na pozycję rynkową jednostki;
- rezygnację z docelowo przewidzianej atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju przez biegłych rewidentów na poziomie wystarczającego zapewnienia (reasonable assurance) i pozostawienie jej na poziomie ograniczonego zapewnienia (limited assurance).
Źródło: Polska Izba Biegłych Rewidentów
Oprac. Katarzyna Bogucka
Zobacz również: Praktyczny przewodnik po sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju »»»









