Nowe przepisy ułatwią weryfikację kontrahentów – dane o statusie VAT w wyszukiwarce firm
Przedsiębiorcy będą mogli sprawdzić status VAT swoich partnerów biznesowych na portalu biznes.gov.pl. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który umożliwi udostępnianie informacji z wykazu podatników VAT w publicznej wyszukiwarce firm. Wdrożenie nowych rozwiązań planowane jest na 1 października 2025 roku.

1 lipca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz ustawę o podatku od towarów i usług. Projekt zakłada centralizację danych z wykazu podatników VAT poprzez ich integrację z portalem Biznes.gov.pl. Celem nowych rozwiązań jest ułatwienie przedsiębiorcom weryfikacji kontrahentów oraz ograniczenie ryzyka popełnienia błędów.
Dzięki nowym przepisom w wyszukiwarce firm (Biznes.gov.pl/wyszukiwarka-firm) udostępnione zostaną informacje z wykazu podatników VAT. Dziś możliwe jest sprawdzenie m.in. danych rejestrowych firm zarówno z CEIDG, jak i KRS, kodów PKD, adresów działalności oraz udzielonych koncesji, licencji i zezwoleń. Dodanie informacji o statusie VAT umożliwi przedsiębiorcom szybką weryfikację kontrahenta w jednym miejscu.
Zgodnie z projektem, informacje o statusie VAT przedsiębiorcy – w tym o rejestracji, przywróceniu, braku rejestracji lub wykreśleniu z rejestru – będzie można sprawdzić online, w jednym miejscu, za pośrednictwem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy (PIP). Dane te zostaną zintegrowane z istniejącą wyszukiwarką firm na portalu biznes.gov.pl.
Z jednej strony dostęp do wykazu umożliwi przedsiębiorcom weryfikację kontrahentów biznesowych, a z drugiej, poprzez weryfikację rachunków bankowych stanowi istotny element wspierający procedurę dochowania należytej staranności, która ma istotne znaczenie z punktu widzenia obrony prawa do odliczenia podatku VAT w sytuacjach, gdy w łańcuchu dostaw doszło do oszustwa - podkreślono w uzasadnieniu do projektu.
Projekt przewiduje również współpracę i wymianę informacji między systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), przy zachowaniu odrębności baz danych. Dzięki temu przedsiębiorcy, przeszukując CEIDG lub KRS, będą mogli jednocześnie sprawdzić status VAT danego podmiotu.
Wprowadzenie nowej funkcjonalności to kolejny etap rozwoju portalu MRiT i kontynuacja działań upraszczających kontakt przedsiębiorców z administracją publiczną.
Nowe przepisy mają wejść w życie od października 2025 r. równolegle z udostępnieniem nowej funkcjonalności w portalu Biznes.gov.pl.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz ustawy o podatku od towarów i usług - opubl. 9 czerwca 2025 r. na www.rcl.gov.pl
Link do przebiegu procesu legislacyjnego »
Oprac. Katarzyna Bogucka









