Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2012-12-29

Jak wycofać się z niepotrzebnie wystawionej refaktury

Jesteśmy spółką z o.o. zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. W sierpniu zaksięgowaliśmy fakturę, którą następnie przesłaliśmy do naszego kontrahenta. Kontrahent (nabywca) odesłał nam fakturę, bez księgowania, w październiku. Teraz na podstawie przeprowadzonych rozmów i korespondencji chcemy się z niej wycofać. Przyznaliśmy bowiem rację naszemu kontrahentowi, że nie powinniśmy go obciążać, refakturując na niego usługę. W jaki sposób powinniśmy postąpić, aby uchylić się od skutków wadliwego refakturowania?

PROBLEM

RADA

Spółka może uchylić się od skutków prawnych związanych z wystawieniem refaktury na podmiot, który nie jest ostatecznym "odbiorcą" tej usługi. W tym celu spółka może anulować fakturę. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przedstawiona problematyka wywołuje wiele problemów interpretacyjnych, choćby z tego powodu, że sama instytucja refakturowania budzi wiele kontrowersji. Wątpliwości dotyczą również sposobu postępowania w związku z koniecznością uchylenia się od negatywnych skutków prawnych związanych z wadliwie wystawioną fakturą.

Dopuszczalność refakturowania

Regulacje dotyczące tzw. refakturowania możemy znaleźć w art. 28 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Na jego podstawie przyjmuje się, że podatnik sam otrzymał i wyświadczył usługi, gdy działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w ich świadczeniu. Cytowana regulacja znalazła swoje odzwierciedlenie w przepisach krajowych, tj. w art. 8 ust. 2a ustawy. Skoro więc ustawodawca "zrównuje" przypadek odsprzedaży usług z przypadkiem samodzielnego wyświadczenia tych usług, należy przyjąć "fikcję" świadczenia usługi przez podmiot dokonujący refakturowania. W konsekwencji wystawiona przez ten podmiot faktura (choć jedynie przerzuca koszty na osobę trzecią - ostatecznego odbiorcę), podlega takim samym regułom, reżimom i wywołuje takie same skutki co faktura wystawiona przez podmiot, który bezpośrednio świadczy usługę. Dotyczy to również sposobu postępowania w sytuacji, gdy faktura zawiera omyłki, błędne lub nieprawdziwe dane, a więc gdy w grę wchodzą zasady wystawiania not korygujących, faktur korygujących, a także w pewnym sensie nieformalne, gdyż niewynikające z unormowań prawnych, zasady anulowania faktur.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00