DGP: Uważajcie na wakacje kredytowe
Jacek Jastrzębski, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego: Klient musi mieć świadomość, że to rozwiązanie nie zawsze będzie zupełnie bezkosztowe. Może się zdarzyć, że bardziej będzie mu się opłacało obsługiwać kredyt na bieżąco niż go zawiesić
DGP: Jak powinny optymalnie wyglądać wakacje kredytowe?
J.J.: Z naszego punktu widzenia kluczowe jest, aby banki jasno i przejrzyście komunikowały się ze swoimi klientami w sprawie oferowanych przez nie wakacji kredytowych. Moim zdaniem rolą Związku Banków Polskich jest wypracowanie z bankami pewnego rodzaju standardu tej oferty. Obecnie nie w każdym banku wygląda ona tak samo. To z kolei przekłada się na zaniepokojenie klientów co do możliwości i warunków skorzystania z wakacji kredytowych. Ważne jest, aby te banki, który zapowiedziały już gotowość do wprowadzenia tego rozwiązania, rzeczywiście w praktyce przyjmowały już wnioski i je realizowały. W przeciwnym razie może to podważyć zaufanie do sektora bankowego. Jestem zwolennikiem oddolnych i dobrowolnych inicjatyw sektora, wypracowanych w ramach szerokiego porozumienia. Uczulam jednak banki, że skoro chcą je stosować, to muszą swoich klientów wyposażyć w niezbędne informacje, jak takie wakacje funkcjonują i jakie są koszty skorzystania z nich. Bo klient musi mieć świadomość tego, że rozwiązanie to może nie być zupełnie bezkosztowe. Może być więc tak, że kredytobiorcy bardziej będzie się opłacało obsługiwać kredyt na bieżąco niż go zawiesić. Dlatego gorąco apeluję do klientów banków, aby czytali uważnie i analizowali oferty banków ws. wakacji kredytowych, zanim podejmą jakiekolwiek decyzje.
