Barometr księgowych: KSeF największym wyzwaniem 2025 roku
Ponad 700 księgowych z całej Polski oceniło kondycję swojej branży oraz wpływ zmian podatkowych na ich pracę. Wśród największych wyzwań prawnych księgowi najczęściej wskazują zmiany w VAT oraz wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur. Obawy związane z KSeF są wciąż spore – zaledwie 23% czuje się gotowych na wdrożenie e-fakturowania. Problemem dla firm księgowych jest również znalezienie wykwalifikowanych pracowników - wynika z badania Barometr nastrojów księgowych 2025.
Jak przygotować biuro rachunkowe do obowiązkowego KSeF »»»
Nowy KSeF w pytaniach i odpowiedziach »»»
Jak księgowi ocenili rok 2024?
Jak wskazują autorzy raportu, zdania na temat minionego roku są podzielone (z niewielką przewagą pozytywnych ocen – 38,1% zadowolonych księgowych), a księgowi mówili w zasadzie jednym głosem, bez względu na miejsce pracy i stanowisko. Interesującą zmienną, która decydowała o stosunku do 2024 roku, były zmiany w przepisach.
Dla niektórych stabilność przepisów zaważyła na pozytywnej ocenie roku, dla innych to właśnie ich niestabilność przelała czarę goryczy. Te skrajne oceny pokazały, że podejście do regulacji zależało nie tyle od faktycznych zmian w literze prawa, ile od indywidualnego nastawienia czy przestrzeni, by sobie ze zmianami poradzić (np. wystarczającego czasu na wdrożenia, dobrej organizacji zespołu).

Barometr Nastrojów Księgowych - raport 2025
– W praktyce życia księgowego stabilnością nazywa się różne stany, a zmiana w przepisach zawsze idzie w parze z jej subiektywnym odczuwaniem. Całościowa ocena prawa podatkowego okazuje się więc nie tylko oceną formalną, ale i… emocjonalną. Krótko mówiąc, mocno zależy od odporności konkretnego księgowego. Zauważyliśmy, że osobiste odczuwanie zmiany i jej konsekwencji było wypadkową trzech doświadczeń: skali (księgowi oceniają liczbę zmian, stosując różne punkty odniesienia, np. w porównaniu z poprzednim rokiem czy poprzednimi latami), przedmiotu (księgowi oceniają, w jakim stopniu zmiana dotyczyła specjalizacji ich firmy lub profilu obsługiwanych klientów), tempa (księgowi oceniają, ile mieli czasu na adaptację oraz jak szybko dodawano kolejne zmiany) – wyjaśnia Wojciech Jagodziński.
Dobra koniunktura, ale brak specjalistów
Wśród badanych przeważa umiarkowany optymizm: 50,7% księgowych uważa, że sytuacja w branży nie ulegnie zmianie, 27,6% czuje, że ten rok będzie lepszy niż poprzedni, 21,6% zaś, że będzie gorszy. Księgowi nie spodziewają się rewolucyjnych zmian w wynagrodzeniach i kadrze – jeśli już, to branża idzie raczej w kierunku podwyżek i rozwój zespołu. Tylko 4% przewiduje obniżenie wynagrodzenia, a 8% spodziewa się redukcji etatów.
Firmy planujące powiększenie zespołu księgowych wskazują na problem w znalezieniu specjalisty (41,3%), zaś wśród księgowych pełniących funkcje zarządcze odsetek wzrasta do prawie 55%. Jedynie dla 16,3% badanych znalezienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika nie stanowi wyzwania.
– Największe problemy z dostępnością doświadczonych księgowych na rynku deklarowali przedstawiciele wyspecjalizowanych usług wsparcia księgowości i doradczych, a relatywnie najmniejsze – kancelarie księgowe w firmach. W zakresie oceny tego aspektu rynku biura księgowe uplasowały się pomiędzy dwiema powyższymi grupami – mówi Wojciech Jagodziński, ekspert ds. badań w e-file.
W kwestiach inwestycji na 2025 rok nic nie zapowiada gwałtownych ruchów. Księgowi samozatrudnieni i pełniący funkcje zarządcze przychylnie myślą o inwestycjach i wydatkach rozwojowych (63,5%), ale nie będą to spektakularne zmiany. Ponad ⅓ badanych na razie nie wyda na rozwój. Zdecydowana większość z tej grupy musi zwolnić tempo ze względu na przeszkody finansowo-gospodarcze - czytamy w raporcie.
Największe wyzwania prawne w 2025 roku
Wśród największych wyzwań prawnych księgowi najczęściej wskazują zmiany w VAT oraz wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur. Badanie potwierdziło, że obawy księgowych związane z KSeF są wciąż spore – zaledwie 23% czuje się gotowych na wdrożenie e-fakturowania. Dominuje strach przed chaosem organizacyjnym, awariami technicznymi oraz nieprzygotowaniem klientów. Księgowi z biur rachunkowych deklarują większą gotowość na zmiany niż ich koledzy zatrudnieni w firmach i organizacjach, co może wynikać z ich roli doradczej i konieczności przygotowania się z wyprzedzeniem – komentuje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.


Barometr nastrojów księgowych 2025_3
Barometr nastrojów księgowych 2025_3
Czego od księgowych oczekują klienci?
Doświadczenie księgowych w pracy z klientami jasno mówi, że najpowszechniejsza wśród klientów okazuje się postawa zachowawcza: 41,2% klientów wybiera pewne, klasyczne rozwiązania, 38,3% oczekuje od księgowych absolutnego minimum, bo chce mieć po prostu zadania księgowe z głowy, a tylko 20,5% zachęca księgowych do proponowania rozwiązań out of the box.
Chociaż oczekiwania klientów są rozproszone, z praktyki księgowych wynika, że do najważniejszych należą: niskie koszty usług, wysokie kompetencje specjalistów, rzetelność, terminowość, dostępność i doradztwo.
– Badania na potrzeby tegorocznego barometru oraz naszego raportu z 2024 r. („Księgowy jako kluczowy doradca klienta?”) unaoczniają interesujące napięcie dotyczące wizerunku zawodu księgowego. Z jednej strony księgowi są postrzegani jako strategiczni doradcy, a z drugiej jako osoby wykonujące techniczne, rutynowe czynności. To tworzy pewien dysonans zarówno dla księgowych, jak i klientów. Współczesny księgowy musi balansować między dwiema skrajnościami – byciem strategicznym partnerem biznesowym, który zapewnia kompleksowe doradztwo, a jednocześnie sprawnym rzemieślnikiem dostarczającym szybko i tanio gotowe rozwiązania – tłumaczy Artur Kaczmarek.
Eksperci podkreślają, że księgowi powinni już na początku współpracy jasno określić zakres usług i oczekiwania ze strony klientów. Wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, jak szeroki i strategiczny może być zakres pracy księgowego. Dlatego warto aktywnie pokazywać, że księgowość to nie tylko rozliczenia, ale też doradztwo, analiza i wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych. Automatyzacja rutynowych zadań (np. wystawianie faktur, raportowanie) pozwala na wykonywanie innych obowiązków – jak analizy, planowanie czy doradztwo. To nie tylko zwiększa efektywność, ale też podnosi prestiż zawodu księgowego.
Raport - Barometr nastrojów księgowych 2025 - powstał z inicjatywy marki fillup k24 we współpracy z SW Research, OLX Praca i Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce
Źródło: Informacja prasowa Media Contact
Oprac. Katarzyna Bogucka