Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF. Jak podatnicy i księgowi zyskają dostęp do e-faktur
Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych przedsiębiorców, a od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych firm. W związku z tym coraz większego znaczenia nabierają zasady nadawania i zarządzania uprawnieniami w systemie. KSeF jest oparty na modelu poświadczeń, tzn. wymagane jest uwierzytelnienie i autoryzacja danej osoby w systemie. Poza podatnikiem w systemie może działać podmiot uprawniony przez tego podatnika. Możliwe jest również nadanie uprawnień do korzystania z KSeF np. dla biura rachunkowego lub konkretnej osoby fizycznej.

W KSeF możemy nadać następujące uprawnienia do:
1) nadawania, zmiany albo odbierania uprawnień do korzystania z KSeF lub
2) wystawiania albo dostępu do faktur ustrukturyzowanych, lub
3) wystawiania faktur w imieniu podatnika (samofakturowanie).
4) wystawiania faktur VAR RR,
5) wystawiania faktur PEF (tj. faktur w zamówieniach publicznych),
6) wykonywania operacji przedstawiciela podatkowego.
W ramach KSeF mamy wybór, czy chcemy sami bezpośrednio nadawać uprawnienia konkretnym osobom fizycznym, także spoza własnej organizacji, czy wskazać podmiot uprawniony do wystawiania i/lub otrzymywania faktur (np. biuro rachunkowe) i umożliwiać pośrednie przekazywanie uprawnień.
Uprawnienie do zarządzania uprawnieniami obejmuje nadawanie oraz odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF. Pozwala wyznaczać osoby lub podmioty, które będą korzystały z KSeF w kontekście danego podatnika.
Nie jest możliwe nadanie uprawnienia wyłącznie do nadawania uprawnień lub wyłącznie do odbierania uprawnień do korzystania z KSeF. Ewentualny podział tych kompetencji w firmie przedsiębiorca może wprowadzić wyłącznie poprzez stworzenie odpowiednich procedur wewnętrznych.
"Uprawnienia właścicielskie" w KSeF
Podatnik będący osobą fizyczną nie musi dopełniać żadnych formalności ani nic zgłaszać do urzędu skarbowego, aby uwierzytelnić się w KSeF. Uprawnienia do korzystania z KSeF są przypisane do tej osoby automatycznie w KSeF, dlatego są one nazywane „uprawnieniami właścicielskimi”.
Uprawnienia właścicielskie w KSeF są to uprawnienia przypisywane automatycznie, systemowo do identyfikatora podatkowego NIP podatnika. Obejmują w szczególności uprawnienie do wystawiania faktur, dostępu do faktur, zarządzania uprawnieniami, zarządzania jednostkami podrzędnymi oraz uprawnienia techniczne do przeglądania historii sesji oraz przeglądania uprawnień. Uprawnień właściciela nie można odebrać.
Osoba fizyczna po uwierzytelnieniu się w systemie może korzystać z KSeF samodzielnie lub nadawać uprawnienia do korzystania z KSeF innym osobom lub podmiotom. Odbywa się to w sposób elektroniczny.
Osoba fizyczna nie składa zawiadomienia ZAW-FA w celu wyznaczenia osoby fizycznej, która w jej imieniu będzie korzystała z KSeF. Jedynym wyjątkiem, w którym osobą składającą zawiadomienie ZAW-FA będzie osoba fizyczna, jest przypadek zgłoszenia przez nią danych unikalnych jej własnego podpisu elektronicznego.
Podatnicy nie będący osobami fizycznymi
W przypadku podatników niebędących osobami fizycznymi nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z KSeF zależy od tego, w jaki sposób się uwierzytelniają, tj. czy posiadają elektroniczną pieczęć kwalifikowaną. Podatnicy posiadający elektroniczną pieczęć kwalifikowaną nie muszą składać w urzędzie skarbowym żadnych dodatkowych dokumentów. Po uwierzytelnieniu się w systemie taki podatnik ma już przypisany pełen zakres uprawnień właścicielskich (przypisanych do identyfikatora podatkowego NIP podatnika). Podatnicy, którzy nie posiadają możliwości uwierzytelnienia się za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, w celu nadania lub odebrania uprawnień do KSeF składają do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie ZAW-FA.
W przypadku organu egzekucyjnego zawiadomienie jest składane obowiązkowo, niezależnie, czy podmiot ten posiada możliwość uwierzytelnienia się w systemie za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej. Podatnicy niebędący osobami fizycznymi to w szczególności spółki, jednostki samorządu terytorialnego, grupy VAT, fundacje.
Zawiadomienie ZAW-FA
Podatnicy, którzy nie posiadają możliwości uwierzytelnienia się za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, w celu nadania lub odebrania uprawnień do KSeF składają do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie ZAW-FA.
Zawiadomienie ZAW-FA jest składane:
- papierowo – osobiście lub pocztą, lub
- elektronicznie – np. przez ePUAP bądź jako załącznik do pisma ogólnego w e-Urzędzie Skarbowym (pamiętając, że w imieniu spółki zawiadomienie mogą podpisać wyłącznie osoby uprawnione do jej reprezentacji w liczbie wymaganej dla danego podmiotu).
Osobą uprawnioną w ZAW-FA może być dowolna osoba fizyczna wskazana przez podatnika niebędącego osobą fizyczną/podmiot niebędący osobą fizyczną. Nie musi być to osoba fizyczna reprezentująca dany podmiot (np. zgodnie z wpisem w KRS).
Więcej na ten temat przeczytasz w raporcie Monitora Księgowego
Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF – rodzaje uprawnień, procesy i modele »

