KSeF: jak obliczać, czy przekroczony jest próg 200 mln zł w przypadku JST
PROBLEM: W jaki sposób prawidłowo ustalić ustawowy próg 200 mln zł brutto (łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku), decydujący o terminie wdrożenia KSeF w jednostkach samorządu terytorialnego (JST)? Czy należy go obliczać osobno dla każdej jednostki organizacyjnej JST, czy też łącznie – dla całej JST, z uwzględnieniem wszystkich jej jednostek podrzędnych, takich jak szkoły, przedszkola czy ośrodki pomocy społecznej?

RADA: Przy ustalaniu, czy JST objęta zostanie obowiązkiem wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF już 1 lutego 2026 r., uwzględniać należy łączną wartość sprzedaży całej JST, z uwzględnieniem wartości sprzedaży wygenerowanej przez utworzone przez tę jednostkę samorządowe jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.
UZASADNIENIE: Z dniem 1 lutego 2026 r. wejdą w życie przepisy określające obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF). Przy czym w świetle przepisów dodanego art. 145l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), od tego dnia obowiązkiem wystawiania faktur objęci zostaną wyłącznie podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł. Pozostali podatnicy obowiązkiem wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF w większości objęci zostaną 1 kwietnia 2026 r.
Ważne! Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF dotyczyć będzie tylko podatników, których sprzedaż z VAT w 2024 r. przekroczyła 200 mln zł. Pozostali podatnicy zostaną objęci obowiązkiem od 1 kwietnia 2026 r.
Mając to na uwadze, zauważyć należy, że tzw. centralizacja rozliczeń VAT spowodowała, iż jednostki samorządu terytorialnego wraz z utworzonymi przez siebie samorządowymi jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi są jednym podatnikiem VAT. Nie ma jednocześnie przepisu, który przewidywałby szczególny sposób stosowania art. 145l ustawy o VAT w przypadku jednostek samorządu terytorialnego.
A zatem przy ustalaniu, czy jednostka samorządu terytorialnego objęta zostanie obowiązkiem wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF już 1 lutego 2026 r., uwzględniać należy łączną wartość sprzedaży całej jednostki samorządu terytorialnego, biorąc pod uwagę wartości sprzedaży wygenerowanej przez utworzone przez tę jednostkę samorządowe jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.
Ważne! Po centralizacji rozliczeń VAT to jednostka samorządu terytorialnego wykonuje obowiązki podatnika VAT za swoje jednostki organizacyjne.
Podkreślić przy tym należy, że przy ustalaniu powyższego uwzględniać należy wyłącznie wartość sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT. Na wartość tej sprzedaży w świetle art. 2 pkt 22 ustawy o VAT składa się wartość:
- odpłatnych dostaw towarów i odpłatnie świadczonych usług na terytorium kraju (czyli wartość odpłatnych dostaw towarów i odpłatnie świadczonych usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT),
- eksportu towarów oraz
- wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
(RB)
