Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-05-31

dobre praktyki

Wykroczyć poza oczywiste

Administracja lokalna w większości oferuje usługi, które są przygotowane centralnie, jak np. ePUAP. Powodem nie jest jednak brak zainteresowania nimi, ale niewystarczające zasoby kadrowe i finansowe oraz obowiązujące przepisy prawne

Rozwiązania centralne są wykorzystywane w ponad 60 proc. e-usług oferowanych przez miasta. Jedynie 36 proc. samorządów monitoruje liczbę spraw załatwionych elektronicznie, a co 10. – poziom satysfakcji użytkowników z udostępnianych im e-usług – wynika z raportu „Cyfryzacja urzędów miast” przygotowanego przez Obserwatorium Polityki Miejskiej.

Dlaczego cyfryzacja, która jest kluczowym narzędziem do uczynienia miasta bardziej inteligentnym i inkluzywnym, wciąż nie jest priorytetem dla JST? Nie tylko przecież usprawnia pracę urzędów, lecz także jest odpowiedzią na braki kadrowe. Do tego, jeśli jest wykorzystywana i wdrażana strategicznie, może wzmocnić komunikację z obywatelami, a także usprawnić procesy biurokratyczne oraz komunikację wewnętrzną. Zdaniem włodarzy jest kilka powodów. Zaczynają od tego, że samorządy działają w oparciu o przepisy prawa uchwalane centralnie, na które mają jedynie niewielki wpływ. Podkreślają, że nawet samodzielne kreowanie uchwał nie może wykraczać poza obowiązujące przepisy centralne. Do tego akty prawne związane z konkretnymi usługami świadczonymi przez JTS na rzecz mieszkańców określają, jaki organ jest uprawniony do publikacji wzoru dokumentu elektronicznego, który jest podstawą ich świadczenia online.

 

 

– Przykładem może być ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, która wskazuje, że za sposób przesyłania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości za pomocą środków komunikacji elektronicznej odpowiedzialny jest minister właściwy ds. finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym ds. informatyzacji. Systemem, który realizuje te ustawowe wymagania, jest właśnie ePUAP i stąd powszechność jego wykorzystania mimo różnych jego ograniczeń. Jest to również najprostszy sposób na bycie zgodnym z obowiązującymi przepisami prawa oraz minimalizację kosztów, gdyż korzystamy z udostępnionej organom lokalnym bezpłatnej platformy, co jest również nie bez znaczenia – tłumaczy Janusz Popielewski, dyrektor wydziału informatyki UM Bydgoszcz.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00