LEKSYKON POJĘĆ PRAWNYCH
Monitoring
- to regularne, jakościowe i ilościowe pomiary zjawiska lub stałe przeprowadzanie obserwacji pomieszczeń, osób, przedmiotów. W prawie pracy brak jest jednolitej definicji monitoringu, stąd przyjęło się odnosić to pojęcie się do sfery władczej pracodawcy - monitoring pracowników tożsamy jest z uprawnieniem do kontroli obowiązków pracowniczych w celu zbadania i dokonania oceny efektywności wykonywanej pracy.
Monitoring może przybrać różne formy, np.:
l obserwację z wykorzystaniem kamer,
l nagrywanie rozmów telefonicznych,
l sprawdzanie poczty elektronicznej,
l rejestrację odwiedzanych stron internetowych,
l screeny ekranowe,
l stosowanie programów szpiegujących.
Wprowadzając monitoring w zakładzie pracy, pracodawca powinien jasno i precyzyjnie określić zakres jego stosowania, uwzględniając prawo pracownika do prywatności, godności, ochrony jego dóbr osobistych, a także następujące zasady:
