Praca zdalna – codzienne problemy pracowników i pracodawców
Choć zasady pracy zdalnej już od 2023 r. są uregulowane w obowiązujących przepisach, to jednak wielu pracodawców na co dzień boryka się z problemami powstającymi w czasie jej świadczenia. Jak kontrolować pracowników i rozliczać ich z wykonywania obowiązków? Jak postępować w przypadku awarii sprzętu i wypadku przy pracy? Na te i inne pytania odpowiadamy w tekście.
Praca na odległość przeżyła w ostatnich latach wśród polskich pracowników i pracodawców błyskawiczny i niespodziewany rozwój. Niektóre jednostki – choć wcześniej nie brano w nich pod uwagę stosowania takiej formy współpracy – przekonały się, że może ona być korzystnym rozwiązaniem, które dobrze sprawdza się w prowadzonej przez nie działalności. Z kolei inne upewniły się, że zatrudnione przez nich osoby najlepiej pracują w formie stacjonarnej i tylko tak chcą kontynuować z nimi współpracę. Również pracownicy obok niewątpliwych korzyści związanych z pracą zdalną zaczęli zauważać, że ma ona również słabe strony i nie jest dobrym rozwiązanie dla każdego. Okazuje się również, że choć regulacje dotyczące pracy zdalnej funkcjonują w przepisach ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.) już od 2023 r., to jednak poprawne stosowanie wynikających z nich zasad przysparza pracodawcom problemów. Z jednej strony, nie są świadomi przysługujących im w tym zakresie praw, a z drugiej, nieświadomie łamią prawa pracowników. W zebranych w tekście przykładach wskazujemy, jak poprawnie rozwiązywać problemy pracy zdalnej, z którymi pracodawcy borykają się najczęściej.
Miejsca wykonywania pracy zdalnej
Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (art. 67 k.p.). Choć w istotę pracy zdalnej jest wpisana większa niż w przypadku pracy stacjonarnej „wolność” pracownika i towarzysząca jej w pewnym stopniu utrata kontroli pracodawcy nad tymże pracownikiem, należy pamiętać o tym, że . Podstawowa z nich dotyczy tego, w jakim miejscu jest świadczona praca zdalna. Jak wynika z art. 67 k.p., określenie miejsca świadczenia pracy zdalnej należy do pracownika – bez względu na to, czy praca w tej formie ma być świadczona z jego inicjatywy, czy z inicjatywy pracodawcy. Jednak miejsce to . Oznacza to, że pomimo elastyczności, która jest główną cechą pracy zdalnej i przywileju pracownika polegającego na możliwości wskazania miejsca, w którym będzie pracował, nie ma on dowolności co do tego, w jakim miejscu będzie wywiązywał się ze swoich obowiązków służbowych i nie może wedle własnego uznania tego miejsca zmieniać. Nie oznacza to jednak, że wprowadzanie w tym zakresie zmian nie jest możliwe.








