Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-12-14

Podatkowe skutki przekazania prezentu dla kontrahenta

Dla każdego przedsiębiorcy, który dba o swój pozytywny wizerunek, ponoszenie wydatków służących utrzymywaniu dobrych relacji z kontrahentami jest koniecznością. Konkurencja pomiędzy podmiotami gospodarczymi jest tak duża, że wydatki o tym charakterze stanowią obecnie standard w obsłudze klienta. Przekazywanie prezentów kontrahentom ma spowodować pozytywne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne i stanowić zachętę do dalszej współpracy. Choć gospodarczy cel ponoszenia tego typu wydatków jest więc zrozumiały, to podatkowe skutki zakupu i przekazania prezentów dla kontrahenta już tak zrozumiałe nie są i powodują sporo problemów. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na pytania związane z przekazywaniem prezentów kontrahentom.

1. Czy prezent jest przychodem obdarowanego kontrahenta

PROBLEM

Nasza firma zajmuje się sprzedażą detaliczną alkoholi. W okresie przedświątecznym zamierzamy zorganizować degustację trunków skierowaną do potencjalnych klientów. Niektórym uczestnikom degustacji wręczymy także drobne upominki w postaci butelki wina. Czy udział w degustacji oraz ewentualne otrzymanie upominku spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie klienta (osoby prywatnej), od którego wartości firma, jako płatnik, powinna pobrać zaliczkę na podatek dochodowy?

RADA

Udział w degustacji oraz otrzymanie upominku spowoduje po stronie klienta uzyskanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Jeśli jego jednorazowa wartość nie przekroczy 200 zł, to jest on zwolniony z opodatkowania. W przeciwnym razie organizator promocyjnego poczęstunku powinien wystawić PIT-8C.

UZASADNIENIE

Ze świadczeniem nieodpłatnym mamy do czynienia wtedy, gdy otrzymujący je podmiot nie jest zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Tak będzie w sytuacji opisanej w pytaniu. Zatem udział w degustacji oraz ewentualne otrzymanie upominku w postaci butelki wina spowoduje po stronie klienta powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Wartość tego przychodu jest zaliczana do przychodów z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00