Funkcjonowanie audytu wewnętrznego w JST – ankieta Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów udostępniło 31 stycznia 2025 r. na swojej stronie internetowej ankietę dotyczącą audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego (JST), związkach JST i związkach metropolitalnych (dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych przygotowano odrębną ankietę) i zachęca do jej wypełnienia.

Minister Finansów realizuje zadania związane z koordynacją audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Ankieta ma na celu zebranie danych na temat funkcjonowania audytu wewnętrznego oraz identyfikację ewentualnych potrzeb w zakresie jego doskonalenia.
Cyklicznie, co około trzy lata, Ministerstwo Finansów przeprowadza ankietę dotyczącą funkcjonowania audytu wewnętrznego w JST. W 2025 r. badanie obejmuje również związki JST oraz związki metropolitalne, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przepisy dotyczące JST stosuje się odpowiednio do tych podmiotów.
Ankieta skierowana jest do wszystkich JST, a także do związków JST i związków metropolitalnych, niezależnie od tego, czy prowadzą one audyt wewnętrzny. Preferowane jest, aby ankietę wypełniła osoba wyznaczona przez kierownika jednostki, po uprzednim zebraniu niezbędnych informacji. Nie powinna to być osoba zatrudniona jako audytor wewnętrzny ani zewnętrzny usługodawca.
Ankieta składa się z 65 pytań i będzie aktywna do końca lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów zaleca przygotowanie odpowiedzi przed jej wypełnieniem, aby uniknąć problemów z ponownym powrotem do jej treści.
Wyniki poprzednich edycji ankiety zostały wykorzystane m.in. w ramach projektu „Plan działania na rzecz poprawy jakości audytu wewnętrznego” oraz podczas prac nad nowelizacją ustawy o finansach publicznych.
O planowanych w I kwartale 2025 r. zmianach w zakresie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego pisaliśmy w PORADNIKU Rachunkowości Budżetowej 1/2025
