Dziennik Gazeta Prawna 122/2025 z 26.06.2025 [dodatek: 30. Ranking firm TSL]
Artykuł
z dnia 26.06.2025
Data publikacji: 26.06.2025
Kombinowane przewozy wymagają inwestycji
Transport intermodalny, łączący różne rodzaje przewozu w ramach jednego łańcucha dostaw, cieszy się opinią przyszłościowego. W Polsce jednak napotyka na problemy – choć widać zapotrzebowanie
W Europie transport kombinowany sukcesywnie umacnia swoją pozycję. Jak wynika z danych Międzynarodowej Unii Kombinowanego Transportu Drogowo-Kolejowego (UIRR), w I kw. wzrósł o 1,76 proc. w porównaniu z takim samym okresem rok temu. Niestety nie jest to udziałem Polski. Choć od stycznia do marca tego roku kolejowi operatorzy intermodalni przetransportowali o 3,6 proc. więcej jednostek ładunkowych – 432 tys. TEU – to przewieźli o 2,5 proc. mniej ładunków, bo 6,6 mln ton. Praca przewozowa w transporcie intermodalnym liczona w tonokilometrach zmniejszyła się o 4 proc. Główną przyczyną jest spadek przewozów węgla kamiennego, będącego istotną częścią rynku, oraz ogólne spowolnienie gospodarcze.





