PREZENTACJA
Odpowiednia edukacja daje kobietom siłę w biznesie
Już na bardzo wczesnym etapie edukacji musimy pracować nad zmianą negatywnych stereotypów związanych z płcią, żeby ich nie utrwalać. Edukować należy zarówno dziewczynki, jak i chłopców – mówi Ewa Łapińska, dyrektorka generalna na Polskę i kraje bałtyckie w Mars Wrigley.
W świetle jednego z ostatnich raportów PARP udział Polek dostrzegających swoje szanse biznesowe w otoczeniu jest wyższy niż Polaków (odpowiednio 75 proc. kobiet wobec 73 proc. mężczyzn). Jednak kobiety wciąż rzadziej uważają, że mają kwalifikacje i umiejętności potrzebne do założenia własnego biznesu. Tak sądzi tylko 45 proc. wobec 51 proc. mężczyzn. Dlaczego kobiety wciąż w siebie nie wierzą? I to nie tylko w Polsce, podobne dysproporcje są obserwowane i w innych krajach.

Myślę, że ten problem jest szerszy niż dane, które pani przytoczyła. Ostatnio w przestrzeni publicznej coraz częściej mówi się o zjawisku Dream Gap. Istnieje sporo badań pokazujących, w jaki sposób kilkuletnie dziewczynki postrzegają siebie, jak wierzą w swoje umiejętności i możliwości, i jak już w bardzo młodym wieku – 5–6 lat – tę wiarę w siebie wytracają, zaczynają rezygnować ze swoich marzeń. Statystyki pokazują, że na uniwersytetach wyższe wykształcenie zdobywa więcej kobiet niż mężczyzn, a potem, gdzieś na drodze kariery, te proporcje się gubią. Problem jest złożony i na pewno niełatwy do rozwiązania.


