Poprawianie rozdzielczości
Można sobie wyobrazić sytuację, w której wniosek kredytowy trafia do Chatu GPT, a ten generuje decyzję. Problem polega na tym, że trudno byłoby udowodnić, na jakiej podstawie została ona podjęta
Z Piotrem Mazurem i Markiem Łachem rozmawia Łukasz Wilkowicz
Jak technologie informatyczne i Sztuczna Inteligencja (AI) zmieniają banki?

Piotr Mazur, wiceprezes zarządu PKO BP nadzorujący Obszar Zarządzania Ryzykiem
Piotr Mazur, wiceprezes zarządu PKO BP nadzorujący Obszar Zarządzania Ryzykiem
Piotr Mazur: Jako sektor potrafimy robić milowe kroki, które ludzie dostrzegają i doceniają, ale też takie, których na zewnątrz nie widać. Weźmy Blik. To była rewolucja, która zmieniła płatności w Polsce. Dziś jest to dominująca metoda transakcji internetowych. Jest wygodna, prosta, bezpieczna, czyli dokładnie taka, jak oczekują klienci. Drugim przełomem było wykorzystanie bankowych metod uwierzytelnienia w infrastrukturze publicznej: e-Obywatel, ZUS, urzędy skarbowe. Bez tego rozwiązania te systemy nie funkcjonowałyby tak sprawnie.
Dziś to już powszechne, ale faktycznie kilka lat temu to banki je wdrożyły.
P. M.: To były rewolucje, które ludzie dostrzegają i z którymi już się zżyli. Klienci nie widzą za to postępu technologicznego, który banki realizują np. w obszarze cyberbezpieczeństwa. A tu inwestujemy ogromne środki, nieustannie wprowadzamy zmiany i robimy ogromne postępy. Polska jest jednym z najbardziej atakowanych krajów w Europie. Liczba tygodniowych ataków stawia nas w ścisłej czołówce, ale skutecznie zapobiegamy ich konsekwencjom. Klienci nie zdają sobie z tego sprawy.