Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-03-16

Czy odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy stanowi koszt uzyskania przychodu

Jeden z pracowników naszej spółki z o.o. doznał urazu wskutek wypadku przy pracy. W związku z tym zasądzono od nas na jego korzyść jednorazowe odszkodowanie oraz miesięczną rentę. Czy takie świadczenia wypłacane na podstawie wyroku sądu będą stanowić dla nas koszt uzyskania przychodu?

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączają, co prawda, z katalogu kosztów jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy w wysokości określonej przez właściwego ministra (art. 16 ust. 1 pkt 16 updop), lecz wyłączenie to nie dotyczy świadczeń o innym charakterze niż jednorazowy. Poza jednorazowym odszkodowaniem pracownik, który ucierpiał na skutek wypadku przy pracy, może korzystać także ze świadczeń wyrównawczych i odszkodowawczych od zakładu pracy. Ponieważ mają one charakter miesięcznej renty, nie są objęte zakresem przepisu art. 16 ust. 1 pkt 16 updop. Podsumowując, w przypadku Czytelnika wypłacone przez spółkę. z o.o. na rzecz pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, miesięczne świadczenia, których podstawę stanowi wyrok sądowy (ewentualnie ugoda zawarta przed sądem) podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Zaliczeniu do kosztów nie będzie podlegała natomiast wysokość jednorazowego odszkodowania. Takie stanowisko w podobnej sprawie zajęła także Izba Skarbowa w Rzeszowie w interpretacji z 17 stycznia 2005 r. (nr IS.I/3-423/95/04).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00