Nowe przepisy ułatwią weryfikację kontrahentów. Dane o statusie VAT w wyszukiwarce firm
Przedsiębiorcy będą mogli sprawdzić status VAT swoich partnerów biznesowych na portalu biznes.gov.pl. Sejm uchwalił nowelizację, która umożliwi udostępnianie informacji z wykazu podatników VAT w publicznej wyszukiwarce firm. Ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta.

17 października 2025 r. Sejm uchwalił ustawę zmieniającą ustawę o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz ustawę o podatku od towarów i usług. Nowelizacja zakłada centralizację danych z wykazu podatników VAT poprzez ich integrację z portalem Biznes.gov.pl. Celem nowych rozwiązań jest ułatwienie przedsiębiorcom weryfikacji kontrahentów oraz ograniczenie ryzyka popełnienia błędów.
Dzięki nowym przepisom w wyszukiwarce firm (Biznes.gov.pl/wyszukiwarka-firm) udostępnione zostaną informacje z wykazu podatników VAT. Dziś możliwe jest sprawdzenie m.in. danych rejestrowych firm zarówno z CEIDG, jak i KRS, kodów PKD, adresów działalności oraz udzielonych koncesji, licencji i zezwoleń. Dodanie informacji o statusie VAT umożliwi przedsiębiorcom szybką weryfikację kontrahenta w jednym miejscu.
Zgodnie z ustawą, informacje o statusie VAT przedsiębiorcy – w tym o rejestracji, przywróceniu, braku rejestracji lub wykreśleniu z rejestru – będzie można sprawdzić online, w jednym miejscu, za pośrednictwem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy (PIP). Dane te zostaną zintegrowane z istniejącą wyszukiwarką firm na portalu biznes.gov.pl.
Z jednej strony dostęp do wykazu umożliwi przedsiębiorcom weryfikację kontrahentów biznesowych, a z drugiej, poprzez weryfikację rachunków bankowych stanowi istotny element wspierający procedurę dochowania należytej staranności, która ma istotne znaczenie z punktu widzenia obrony prawa do odliczenia podatku VAT w sytuacjach, gdy w łańcuchu dostaw doszło do oszustwa - podkreślono w uzasadnieniu do projektu nowelizacji.
Nowelizacja przewiduje również współpracę i wymianę informacji między systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), przy zachowaniu odrębności baz danych.
Wprowadzenie nowej funkcjonalności to kolejny etap rozwoju portalu MRiT i kontynuacja działań upraszczających kontakt przedsiębiorców z administracją publiczną.
Ustawa zostanie przekazana do podpisu Prezydenta RP. Nowa funkcjonalność zostanie udostępniona przedsiębiorcom po 14 dniach od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.
Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz ustawy o podatku od towarów i usług - uchwalona przez Sejm
Oprac. Katarzyna Bogucka
Zobacz również: Łatwiej sprawdzimy status kontrahenta jako podatnika VAT »







