Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-05-23
Data publikacji: 2023-05-23

Nowe zadanie zlecone dla gmin - rejestrowanie zastrzeżeń numeru PESEL

Urzędy gmin będą rejestrować zgłoszenia zastrzeżeń numeru PESEL - zakłada rządowy projekt nowelizacji niektórych ustaw w celu ograniczania skutków kradzieży tożsamości. Nowy obowiązek miałby wejść w życie jesienią, urzędy z tytułu nowego zadania zleconego miałyby otrzymać w 2023 r. 0,9 mln zł - wynika z uzasadnienia projektu.

Rządowy projekt ma na celu zwiększenie ochrony obywateli przed nadużyciami wynikającymi z kradzieży danych. Ma on pomóc ograniczyć wyłudzanie pieniędzy poprzez poprzez zaciąganie zobowiązań finansowych na inną osobę, m.in. umów kredytów i pożyczek czy sprzedaży nieruchomości bez wiedzy i zgody właściciela i zjawiska tzw. SIM swappingu, czyli wyrobienia duplikatu karty SIM, która może być potem użyta do autoryzowania transakcji wykonanych przez złodzieja w instytucji finansowej.

W tym celu proponuje się utworzenie powszechnego, bezpłatnego rejestru zastrzeżeń numeru PESEL. Każdy obywatel mógłby zastrzec swój numer elektronicznie - za pomocą usługi dostępnej na Gov.pl lub osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy albo za pomocą aplikacji mobilnej mObywatel. Projektodawcy planują dodatkowo, by zastrzeżenie było możliwe w placówce Poczty Polskiej lub banku krajowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00