Równoległe zatrudnienie a ustalenie stażu pracy pracownika
Wiele uprawnień pracowniczych zależy od ogólnego stażu pracy ustalanego z całego okresu zatrudnienia. W pragmatykach pracowniczych regulujących zasady zatrudniania pracowników sfery budżetowej przy ustalaniu uprawnień pracowniczych uwzględniane są głównie zakończone okresy pracy. U pracodawców z sektora prywatnego zasady zaliczania poszczególnych okresów zatrudnienia do okresów pracy, od których zależą poszczególne uprawnienia pracownicze, wynikają z wewnętrznych regulacji obowiązujących w firmie.
Ustalanie stażu pracy w sferze budżetowej
Uprawnieniami ze stosunku pracy przysługującymi większości pracowników sfery budżetowej są dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Co do zasady przepisy pragmatyk pracowniczych, regulujące zasady ustalania prawa do tych świadczeń, do stażu uwzględnianego dla potrzeb ustalenia ich wysokości zaliczają wszystkie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli podlegają one wliczeniu do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Reguła ta ma zastosowanie zarówno do pracowników samorządowych, jak i pracowników służby cywilnej czy pracowników urzędów państwowych.
W przypadku pracowników samorządowych, jeżeli taka osoba była zatrudniona równocześnie w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do dodatku stażowego lub nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów zatrudnienia.
Również w przypadku, gdy członek korpusu służby cywilnej pozostawał równocześnie w zatrudnieniu w ramach więcej niż jednego zakończonego stosunku pracy, do okresu uprawniającego do dodatku wliczany jest tylko jeden z tych okresów. Natomiast pracownikom administracji rządowej nienależącym do korpusu służby cywilnej do okresu zatrudnienia dodatkowego nie zalicza się okresów zatrudnienia podstawowego. Przyjmuje się – wobec braku odpowiedniej regulacji – że zatrudnieniem podstawowym jest praca w ramach pełnego etatu, a jeżeli mamy do czynienia z dwoma pełnoetatowymi miejscami pracy, to podstawowym jest zatrudnienie podjęte wcześniej albo wskazane przez pracownika.
Przepisy niektórych pragmatyk przewidują jednak okoliczności, w których do stażu pracy wliczane są niezakończone okresy równoległego zatrudnienia. Wyjątek taki dotyczy np. pracownika samorządowego zatrudnionego w jednostce budżetowej w ramach urlopu bezpłatnego udzielonego przez macierzystego pracodawcę w celu wykonywania pracy w innym zakładzie. Wówczas do okresu dodatkowego zatrudnienia zalicza się nie tylko zakończone okresy zatrudnienia podstawowego, ale także okres pracy u pracodawcy, który udzielił urlopu bezpłatnego – do dnia jego rozpoczęcia.
Podobny wyjątek dotyczy również członków korpusu służby cywilnej, którym został udzielony urlop bezpłatny w celu podjęcia drugiego zatrudnienia. Członkowi korpusu służby cywilnej, który wykonuje pracę w urzędzie w czasie urlopu bezpłatnego udzielonego przez pracodawcę w celu wykonywania tej pracy, okres zatrudnienia u tego pracodawcy poprzedzający dzień rozpoczęcia urlopu bezpłatnego wlicza się do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat oraz do nagrody jubileuszowej.
Pracownik służby cywilnej był zatrudniony w urzędzie X od 1 stycznia 2018 r. Od 1 stycznia 2025 r. został powołany na wyższe stanowisko w służbie cywilnej w urzędzie Y. W związku z tym, na podstawie art. 53a ust. 6 ustawy o służbie cywilnej, dyrektor generalny urzędu X udzielił mu urlopu bezpłatnego na czas zatrudnienia w urzędzie Y. W takim przypadku przy ustalaniu stażu pracy do dodatku stażowego i nagrody jubileuszowej w urzędzie Y zaliczeniu będzie podlegał okres niezakończonego zatrudnienia w urzędzie X przypadający przed dniem tego powołania.
Ustalanie stażu pracy w sektorze prywatnym
W sferze pozabudżetowej pracodawca ma o wiele większą swobodę w określeniu zasad, na jakich następuje ustalenie stażu pracy, w tym w razie wystąpienia równoległego zatrudnienia. Poza ustalaniem urlopowego stażu pracy, który wynika z przepisów Kodeksu pracy (z tym że pracodawca prywatny może wprowadzić korzystniejsze warunki jego ustalania niż określone w Kodeksie pracy), w pozostałych przypadkach pracodawca prywatny samodzielnie ustala, na jakich warunkach następuje uwzględnienie w stażu pracy okresów zatrudnienia równoległego – o ile w ogóle dopuszcza taką możliwość. W zakresie świadczeń pracowniczych o charakterze stażowym, takich jak np. dodatek stażowy czy nagroda jubileuszowa (o ile pracodawca przewidzi w regulacjach wewnętrznych lub umowach o pracę prawo do tych świadczeń), nie jest on bowiem związany żadnymi przepisami ustawowymi, które narzucałyby reguły ich przyznawania. Podstawą prawną wypłaty tego rodzaju świadczeń u pracodawców prywatnych są przepisy zakładowe (regulaminy wynagradzania, układy zbiorowe pracy) lub umowa o pracę. Pracodawca może w nich swobodnie określić zasady ustalania stażu wymaganego do przyznania przewidzianych przez siebie świadczeń uzależnionych od stażu pracy.
Pracodawca spoza sfery budżetowej w regulaminie wynagradzania wprowadził prawo do nagrody jubileuszowej. Regulamin przewiduje, że do stażu pracy uprawniającego do tej nagrody zalicza się wyłącznie zakładowy staż pracy, tj. okresy zatrudnienia u tego pracodawcy. Taka regulacja jest prawidłowa. Pracodawca prywatny nie jest bowiem zobligowany przepisami powszechnie obowiązującymi do wypłacania pracownikom nagród jubileuszowych. W przypadku wprowadzenia takiego świadczenia ma zatem swobodę w zakresie ustalania zasad jego przyznawania.
Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń Nr 3/2025 r.
Równoległe zatrudnienie u innego pracodawcy a uprawnienia pracownicze »»»