Rusza pilotaż skróconego czasu pracy. Kto może wziąć udział w programie?
Od 14 sierpnia pracodawcy z sektora publicznego i prywatnego mogą składać wnioski o dofinansowanie w ramach pilotażu skróconego czasu pracy, organizowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Program ma na celu testowanie nowych modeli organizacji pracy, a udział w nim wymaga spełnienia szczegółowych kryteriów określonych przez resort. Nabór wniosków potrwa do 15 września 2025 r.

Celem projektu ma być wsparcie pracodawców w poszukiwaniu skutecznych i dopasowanych do specyfiki ich działalności modeli skróconego czasu pracy. Pilotaż ma charakter dobrowolny i elastyczny. Uczestnicy będą mogli zaprojektować własny wariant organizacji pracy odpowiadający firmie i zatrudnionych w niej pracownikom.
Pilotaż zakłada testowanie różnych modeli skróconego czasu pracy. Mogą one obejmować m.in.:
- redukcję liczby dni pracy w tygodniu,
- skrócenie liczby godzin pracy w poszczególne dni,
- zmniejszenie miesięcznego wymiaru czasu pracy poprzez dodatkowe dni wolne,
- przyznawanie dodatkowych dni wolnych w formie urlopu wypoczynkowego.
Kto może wziąć udział w pilotażu?
Do programu mogą przystąpić pracodawcy, którzy spełniają następujące warunki:
- prowadzą działalność przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- zatrudniają co najmniej 75 proc. pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę,
- obejmą projektem minimum 50 proc. pracowników,
- utrzymają zatrudnienie na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego, określonego we wniosku,
- utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w projekcie pilotażowym na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego, przez cały okres jego trwania
- niepogorszenie warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem.
Pracodawcy spełniający powyższe wymagania będą mogli ubiegać się o dofinansowanie. Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy to 1 milion złotych, przy czym koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych. W ramach projektu pilotażowego finansowane mogą być dwa rodzaje kosztów:
- Koszty obsługi - działania informacyjno-promocyjne, koszty związane z obsługą projektu, w tym: koordynowaniem, rekrutacją uczestników, monitorowaniem, oceną, rozliczaniem. Co istotne, koszty obsługi nie mogą przekroczyć 10% wartości złożonego projektu.
- Koszty merytoryczne - badania, analizy czy ekspertyzy dotyczące sposobu wdrożenia skróconego czasu pracy i oczekiwań pracowników oraz realizatora w tym zakresie, szkolenia dla pracowników związane z testowanym rozwiązaniem, finansowanie optymalizacji i automatyzacji procesów kluczowych dla możliwości skracania czasu pracy czy dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych pilotażem.
Pracodawca może w ramach środków otrzymanych na realizację pilotażu sfinansować koszty szkoleń dla pracowników, za wyjątkiem szkoleń realizowanych w ramach własnych zasobów (np. szkolenie prowadzi menadżer czy kierownik dla swoich przełożonych). Takie szkolenia nie będą mogły być finansowane w ramach projektu.
Wsparcie udzielane jest w formie pomocy de minimis, co oznacza, że nie może przekroczyć dopuszczalnego limitu tej pomocy tj. 300 000 euro.
Co powinien zawierać wniosek o dofinansowanie?
Nabór wniosków w formie elektronicznej rozpocznie się 14 sierpnia 2025 r. i potrwa do 15 września 2025 r. Wniosek należy złożyć elektronicznie poprzez udostępniony przez MRPiPS generator wniosków.
Wymagane dokumenty to:
- wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego;
- projekt pilotażowy zawierający opis, cel, uzasadnienie, założenia, w tym planowane rezultaty, wskaźniki oraz sposoby ich pomiaru;
- wymagane oświadczenia, w tym m.in. o systematycznym i terminowym wypełnianiu ankiet, niezaleganiu z wypłatami dla pracowników, braku zaległości podatkowych i w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, niezaleganiu z opłacaniem innych danin publicznych, braku nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych oraz deklaracja współpracy z urzędem pracy.
Pilotaż skróconego czasu pracy - terminy
Jak poinformował resort pracy, lista pracodawców, którzy zakwalifikowali się do pilotażu zostanie opublikowana do 15 października 2025 r. Po opublikowaniu listy projektów pilotażowych, rekomendowanych do realizacji nastąpi etap podpisywania umów.
Realizacja projektu pilotażowego rozpocznie się od dnia zawarcia umowy i podzielona jest na trzy etapy:
- I etap: Przygotowanie do wprowadzenia skróconego czasu pracy – trwa od podpisania umowy i kończy się 31 grudnia 2025 r.
- II etap: Testowanie wprowadzenia skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.
- III etap: Podsumowanie realizacji projektu pilotażowego – kończy się najpóźniej 15 maja 2027 r. (do tego terminu Realizator projektu jest zobowiązany przekazać Ministrowi sprawozdanie końcowe oraz ankiety kwartalne pracodawcy i pracowników).
Szczegółowy regulamin programu pilotażowego dostępny jest na stronie MRPiPS »
Źródło: MRPiPS
Oprac. Katarzyna Bogucka
