NOWOŚĆ w Twoim INFORLEX: Zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych
Zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych to jedno z najbardziej złożonych zagadnień w praktyce kadrowo-płacowej. Prawidłowe ustalenie obowiązku ubezpieczeniowego wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności ich zastosowania w sytuacjach, gdy pracownik lub zleceniobiorca łączy różne formy aktywności zawodowej. Jak prawidłowo ustalić obowiązek ubezpieczeniowy w przypadku kilku źródeł dochodu? Odpowiedzi i praktyczne wskazówki znajdziesz w nowym poradniku INFORLEX.

W przypadku, gdy ubezpieczony prowadzi różne rodzaje działalności zarobkowej w wielu podmiotach jednocześnie, występuje wówczas tzw. zbieg tytułów do ubezpieczeń. Są to sytuacje, gdy dodatkowy tytuł ubezpieczeniowy towarzyszy umowie zlecenia albo innej umowie cywilnoprawnej o podobnym charakterze. Zleceniobiorca może bowiem wykonywać jednocześnie kilka umów zlecenia, prowadzić pozarolniczą działalność, być pracownikiem, rolnikiem, pozostawać w stosunku służby.
Przy ustalaniu zakresu ubezpieczeń społecznych ważna jest w takim przypadku kwota uzyskanego przychodu. Od niej zależy, czy ubezpieczony będzie obciążony obowiązkiem składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz fundusze pozaubezpieczeniowe, czy tylko składką zdrowotną. Znaczenie ma również rodzaj wykonywanej pracy – np. praca na etat, umowa zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej, w zbiegu z innym tytułem. Zbiegiem tytułów do ubezpieczeń jest także wykonywanie kilku umów zlecenia w tym samym czasie. Również korzystanie z ulg przez przedsiębiorców ma wpływ na podleganie obowiązkowym ubezpieczeniom, gdy posiadają oni inne tytuły do ubezpieczeń.
W publikacji „Zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych” nasi eksperci wyjaśniają, jak należy rozstrzygać zbiegi tytułów ubezpieczeniowych, a także jak korygować ewentualne nieprawidłowości, które pojawiają się w dokumentacji, w przypadku popełnienia błędu przy ustalaniu zakresu ubezpieczeń zleceniobiorców.
Co znajdziesz w poradniku?
- Praktyczne instrukcje, jak wyliczyć składki ZUS w różnych konfiguracjach zatrudnienia.
- Porady dotyczące korygowania błędów w dokumentacji,
- Wskazówki, jak uzyskać z ZUS informację o prawidłowym zakresie podlegania ubezpieczeniom.
- Ponad 60 praktycznych przykładów, które ułatwią zrozumienie najtrudniejszych zagadnień.
To przystępne opracowanie pomoże w pracy specjalistom z zakresu kadr i płac, kadrowym i księgowym. Skierowane jest również do pracodawców oraz biur rachunkowych, które prowadzą obsługę w tym zakresie.
ZAPRASZAMY DO LEKTURY!
REDAKCJA INFORLEX
NOWOŚĆ w Twoim INFORLEX: Zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych »

