Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-04-27

debata dgp

Duże zmiany w obowiązkach pracodawców wciąż budzą wątpliwości

Nowe przepisy w sprawie informowania pracowników o warunkach zatrudnienia budzą wątpliwości nie tylko pracodawców, lecz także kontrolerów, którzy będą sprawdzać, czy te informacje zostały prawidłowo przygotowane. A za błędy w tym zakresie grożą kary nakładane przez Państwową Inspekcję Pracy

W myśl nowego art. 29 par. 3 kodeksu pracy pracodawca po zatrudnieniu nowej osoby będzie musiał podać jej znacznie bardziej rozbudowaną niż dotychczas informację na temat warunków zatrudnienia. Zawiera ona kilkanaście elementów, których treść budzi wątpliwości. Naruszenie nowego obowiązku będzie karane mandatami przez Państwową Inspekcję Pracy. Na ile ta informacja może być uniwersalna dla wszystkich pracowników, a na ile powinna być zindywidualizowana dla każdej osoby, której jest przedstawiana?

Marcin Stanecki:

Marcin Stanecki dyrektor departamentu prawa pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej

Marcin Stanecki dyrektor departamentu prawa pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej

Zgodnie z art. 29 par. 31 k.p. poinformowanie pracownika o warunkach zatrudnienia, o których mowa w par. 3 pkt 1 lit. a–f, h–k i pkt 2, będzie mogło nastąpić przez wskazanie w postaci papierowej lub elektronicznej odpowiednich przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych. Pracodawca powinien wskazać je na tyle precyzyjnie, na ile jest to możliwe, z odesłaniem do konkretnej jednostki redakcyjnej właściwego przepisu – tak, aby pracownik otrzymujący tę informację został poinformowany o swoich konkretnych prawach i obowiązkach, aktualnych na dzień przekazywania mu niniejszej informacji. W razie zmiany takich warunków zgodnie z art. 29 par. 33 k.p. pracodawca będzie miał obowiązek poinformowania pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o ich zmianie (a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniem zbiorowym) niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Co ważne, nie będzie to dotyczyć przypadku, w którym zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów, jeżeli zostały one wskazane w informacji przekazanej pracownikowi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00