Kluczowe dla rozwoju Polski inwestycje

Druga połowa lat 20. XXI w. będzie przełomowa dla wielkich przedsięwzięć nad Wisłą. Wystartuje budowa nowego lotniska przesiadkowego, szybkiej linii kolejowej, elektrowni atomowej i kolejne inwestycje w portach morskich.
Nasz kraj, w czasach PRL zaniedbany infrastrukturalnie, w ciągu 35 lat niepodległości wykonał przede wszystkim wielki skok drogowy. Startując niemal od zera, udało się zbudować siatkę szybkich tras o długości ponad 5300 km i w efekcie przebić pod tym względem Wielką Brytanię. Teraz przyszła pora na dalsze nadganianie zaległości w transporcie – przede wszystkim w infrastrukturze lotniskowej i kolejowej.
Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i później do strefy Schengen dokonał się skok w liczbie podróży lotniczych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców. Jeszcze 20 lat temu statystyczny Polak odbywał średnio 0,23 lotu rocznie. Od tamtej pory liczba ta wzrosła ponad sześciokrotnie – do 1,5 rejsu na osobę. Jednocześnie nadal odstajemy od statystycznego mieszkańca Europy Zachodniej, który odbywa 2,5 lotu rocznie. Według prognoz Polska będzie wciąż nadganiać ten dystans.



