Przychodzi biznes do muzeum
Wiemy, do czego prowadzi uzależnienie instytucji kultury wyłącznie od środków publicznych. W niedalekiej przeszłości doszło wręcz do zawłaszczenia tych instytucji. Współpraca z biznesem daje większą wolność i niezależność od polityków
Do 8 czerwca w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki jest prezentowana wystawa „Andrea Fraser. Sztuka musi wisieć”, poświęcona twórczości jednej z najbardziej rozpoznawalnych artystek zajmujących się krytyką instytucjonalną. Fraser bada związki między artystami, wystawiającymi ich instytucjami kultury oraz sponsorami. W Zachęcie można obejrzeć m.in. wystąpienie Fraser podczas otwarcia wystawy inSITE97 w San Diego 26 września 1997 r. Artystka przemawia na scenie najpierw jako ona sama, by po chwili kontynuować jako chwaląca artystkę kuratorka wystawy, potem kolejno jako członek rady powierniczej muzeum, urzędniczka państwowa oraz jako sponsor wydarzenia.
Z Agnieszką Pinderą rozmawia Adam Pantak
„Teraz, kiedy najbardziej jej potrzebujemy, krytyka instytucjonalna jest martwa, jest ofiarą swojego sukcesu lub porażki, pochłonięta przez instytucję, przeciwko której występowała” – tym cytatem Andrei Fraser Zachęta promuje przegląd jej twórczości. Wystawienie artystki w galerii nie jest właśnie przejawem tego pochłonięcia?

Agnieszka Pindera, kurator i teoretyk sztuki, specjalizuje się w sztuce XX i XXI w. Od grudnia 2024 r. dyrektor Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie
Agnieszka Pindera, kurator i teoretyk sztuki, specjalizuje się w sztuce XX i XXI w. Od grudnia 2024 r. dyrektor Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie

