Artykuł
OPINIA O PRACOWNIKU
Obowiązek wystawienia przez pracodawcę opinii o pracy został zniesiony w wyniku nowelizacji Kodeksu pracy z 2 czerwca 1996 r. Opinia o pracy była oparta na dokumentach znajdujących się w aktach osobowych pracownika oraz na dokonanych w zakładzie pracy ocenach jego pracy. Zawierała m.in. informacje o przebiegu pracy zawodowej, osiągniętych sukcesach, nagrodach i wyróżnieniach otrzymanych przez pracownika. Praktyka pokazała jednak, że wydanie negatywnej opinii o pracy kończyło się najczęściej sporem w sądzie i przegraną pracodawcy, który nie był w stanie udowodnić dlaczego krytycznie ocenił pracę pracownika. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami pracodawca nie ma obowiązku wydania pracownikowi opinii o pracy. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy wydaje się pracownikowi niezwłocznie tylko i wyłącznie świadectwo pracy. Świadectwo pracy jest dokumentem o ściśle określonej treści. Należy w nim wskazać m.in. okres i rodzaj wykonywanej pracy, zajmowane przez pracownika stanowiska jak również tryb rozwiązania czy okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy. Informacje dotyczące wysokości i składników wynagrodzenia oraz uzyskanych w trakcie zatrudnienia kwalifikacjach podaje się jedynie na żądanie pracownika. Wszelkie niezbędne informacje dotyczące świadectwa pracy zawiera rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (DzU nr 60, poz. 282 ze zm.). Pracodawca, jeśli chce polecić pracownika innemu pracodawcy, może sporządzić dla niego list referencyjny. Z założenia zawiera on pozytywną ocenę pracownika i dlatego otrzymują go pracownicy wyróżniający się w wykonywaniu swoich obowiązków.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right