Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 11/2004 z 01.06.2004 [dodatek: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń, str. 66]
Data publikacji: 29.05.2004
Kiedy należy skrócić czas pracy pracownika?
Wykonywanie pewnych prac uprawnia pracownika do krótszego czasu pracy. Pracodawca ma wtedy obowiązek skrócić dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy lub ustanowić wliczone do czasu pracy przerwy. Omawiamy okoliczności, w których należy dopełnić tego obowiązku.
Powyższa sytuacja dotyczy pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych oraz pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie szkodliwych dla zdrowia. Ustalając, czy warunki danej pracy są szczególnie uciążliwe (czyli nie dotyczy to „zwykłej” uciążliwości występującej w pracy), powinno się wziąć pod uwagę takie kwestie, jak np.:
• duży wysiłek fizyczny lub psychiczny związany z jej wykonywaniem,
• konieczność wykonywania pracy przez dłuższy czas w jednej pozycji ciała,
• jednostajność i monotonia pracy (prace „przy taśmie”),
